Ber Festspillene droppe Breivik-teater

Aps stortingsrepresentant ber Festspillene trekke teaterstykket Manifest2083. - Det er alt for tidlig, sier hun.
  • Det er altfor tidlig. Om fem år kanskje, sier stortingspresentant Ruth Grung (Ap).
  • Kjetil Gillesvik
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

Hva fikk Anders Behring Breivik til å ta på seg politiuniform, sprenge en bombe i Oslo, ta båten ut til Utøya og skyte politisk, aktiv ungdom? Det er noen av spørsmålene teaterstykket Manifest 2083 forsøker å få svar på.

Les også

- Jeg føler det som en hån mot oss

Stortingsrepsentant Ruth Grung (Ap) reagerer sterkt på at Festspillene planlegger å vise stykket 2. og 3. juni i år.

— Her har festspillsjef Anders Beyer feilvurdert situasjonen. Det er ikke slik en skal bruke teateret. Det er altfor tidlig å sette opp dette stykket. Om fem år kanskje, sier Grung, som er krystallklar i sin konklusjon:

Forestillingen må av plakaten.

- Opptatt av overskrifter

- Hva er det du reagerer på med innholdet i stykket?

— Jeg har ikke brydd meg om innholdet i det hele tatt. Det jeg har forstått er at en her løfter opp hans utgangspunkt på nytt. De har en teoretisk innfallsvinkel til det, og leter frem et stykke for å lage overskrifter knyttet opp mot festspillene. En må være mer raffinert enn som så. Det er helt feil å bruke 22. juli på den måten, mener Grung.

Enstøing?

Teaterstykke er produsert av det danske Café Teatret sammen med Dramatikkens Hus i Oslo. Det er skrevet av Christian Lollike og Olaf Højgaard. Lollike har regi på stykket, mens Højgaard er eneste skuespiller.

På Cafe Teatrets hjemmeside står det: Hvordan ser Anders Behring Breivik på seg selv? Hva er hans syn på samfunnet han lever i? Er han en del av ytterliggående høyrebølge eller er han en avvikende enstøing?

— Det er tidspunktet som er helt feil. Når en skal bruke kunst og kultur må en forstå den tiden en lever i. De som har laget dette stykke er teoretikere som ikke forstår sitt samfunn, mener Grung.

Hun legger til:

— Kunsten svikter sin oppgave når de ikke klarer å fange det samfunnet de lever i. Her er en kun opptatt av å skape overskrifter.

- Relevant for samtiden

Ruth Grung er ikke den eneste som reagerer på Festspillenes program. Ragnar Eikeland som mistet sønnen Tore (21) på Utøya, har også uttrykt skuffelse over programmet.

— Jeg føler det som en hån mot oss, og jeg tror ikke ledelsen engang har hatt de etterlatte i tankene før de satte dette stykket på plakaten. Det er godt mulig at Festspillene oppnår blest ved å sette opp et slikt stykke, men jeg tror de ville oppnådd mer ved å avlyse, sier Eikeland.

Teaterviter Knut Ove Arntzen mener det er riktig og nødvendig av Festspillene å sette opp stykket.

— Hvis vi ikke behandler dette kunstnerisk, blir det bare et personlig anliggende for de berørte. Da mister vi en viktig del av etterarbeidet. Det betyr ikke at enhver kunstnerisk behandling kan rettferdiggjøres. Det må gjøres bra, og siden jeg ikke har sett det tør jeg ikke garantere for kvaliteten. Men dømt ut fra responsen og kritikkene holder denne forestillingen kunstnerisk mål, sier han.

Han sier han forstår at etterlatte føler tidspunktet er problematisk.

Kulturlederens utvalgte

Nyhetsbrev Liv Skotheim er kulturleder i BT og gir deg hver torsdag de beste sakene fra kulturverdenen.

— For dem vil dette være et sår de må slite med lenge. Venter vi for lenge, blir det en del av fortiden, mens temaet er relevant for samtiden. Derfor er det nå eller aldri, sier Arntzen.

Publisert
  1. Festspillene i Bergen

Les videre

  1. Kardemomme by blir festspillforestilling
    — Dette er noe jeg har hatt lyst til å gjøre lenge. Og da Festspillene tok kontakt tenkte jeg at det kunne være et bra…

    Les hele artikkelen

  2. Tar Griegs privatliv til scenen

  3. First we take Berlin

Christian Lollike har skrevet "Manifest 2083", et dansk teaterstykke basert på Anders Behring Breiviks manifest. I oktober 2012 fremførte han stykket på Dramatikkens Hus i Oslo.
BT anbefaler

«Et historisk dypt fall»

Beyers avgang sjokkerer. Nå må Festspillene også pleie omdømmet sitt.

LES SAKEN