Wimp når ut til flere

Norske Wimp tar kampen opp mot Spotify og iTunes. Nå inviteres flere tusen nordmenn til å teste musikktjenesten. Har du lyst å være med?

  • Tormod Eikill
  • Øyvind Berekvam

I oktober i fjor ble musikktjenesten Spotify lansert for de brede masser. Tjenesten innebærer at brukerne får mulighet til å streame massive mengder musikk, enten som en gratistjeneste avbrutt av reklame, eller som en reklamefri betalingstjeneste med bedre lydkvalitet. Det har lenge vært kjent av norske Aspiro, i samarbeid med Djuice og Platekompaniet har hatt planer om å ta opp kampen med Spotify og iTunes, og i en periode har en liten gruppe mennesker fått teste ut musikktjenesten Wimp. Wimp er en streamingtjeneste og digital jukeboks som foreløpig rommer rundt 2,5 millioner sanger.

Flere

Nå skal imidlertid flere få ta del i utviklingen, forteller Per Einar Dybvik i Aspiro. En tre måneders betatest starter i dag.

Har du lyst å være med å teste ut? Vi har fått lov å dele ut 50 koder til tjenesten. Se mer informasjon nederst i denne saken.

– Hensikten med betatesten er å nå utover de veldig få som har fått tilgang tidligere. Vi ønsker å nå et tverrsnitt av befolkningen og rekruttere brukere i alle målgrupper, forteller han.

Det betyr at det deles ut brukerkoder til et noen tusen mennesker for å forsøke å få et representativt utvalg, også geografisk. Det vil bli delt ut koder gjennom Platekompaniets distribusjonsnett og flere nettaviser har fått koder som kan deles ut til leserne.

– Vi ønsker også å få med de som ikke har noe særlig forhold til digital musikk i dag. Samtidig som betatestingen pågår vil vil gjennomføre markedsundersøkelser for å kartlegge hvem brukerne er, hvilke kjøpsvaner de har i dag, hvilken kvalitet de ønsker og om tilgangen til tjenesten endrer vaner og kjøpsvillighet, forteller han.

Ta del

Spotifys gratismuligheter vil ikke kopieres av Wimp. Det er klart at Wimp blir en betalingstjeneste, men hva prisen blir og hvilke andre tjenester det knyttes opp mot er ikke klart foreløpig. Djuice, Aspiro og Platekompaniet lanserte sin nettbutikk tidligere i år og betalingsknappeene på Wimp kommer en uke etter at du har startet å bruke programmet slik at du også kan kjøpe musikken du streamer.

– Platekompaniets nettbutikk og Wimp vil nok leve separat. Dette blir et supplement. Vi kommer ikke til å teste ut en reklamefinansiert tjeneste. På en eller annen måte skal Wimp være brukerbetalt. Hvordan dette skal gjøres har vi ikke konkludert foreløpig, forteller han.

Det jobbes også med ulike versjoner av Wimp for de aller fleste mobile terminaler.

Sosialt

Brukergrensesnittet i Wimp er relativt likt Spotify og brukere vil ha mulighet til å dele spillelister med andre brukere. Anbefalinger fra brukere, kobling til LastFM og YouTube er også sentrale deler av tjenesten. Wimp er testet nøye opp mot Spotify og iTunes.

– Som et norsk selskap vil vi også ha et betydelig fokus på det norske markedet. Så langt er det åpenbart at innholdet i Wimp har fått en bra score hos de som har testet det, forteller han.

Han tror at flere aktører vil melde seg på i konkurransen etter hvert.

– Litt av grunnen til det brede parterskapet vi har lagt opp til er at vi venter tøff konkurranse på sikt. Vi rigger oss til for å møte den internasjonale konkurransen som kommer, sier han.

Ambisjoner

Dybvik forteller at ambisjonene er store.

– På sikt vil alle norske hjem ha tilgang til en streamingtjeneste. Dette er framtidens måte å lytte til musikk på, sier han.

Han er veldig opptatt av å få tilbakemeldinger fra brukerne. Alle gode ideer og forslag om forbedringer mottas med stor takk.

– Målsetningen nå er å lære mest mulig fra de tilbakemeldingene vi får fra brukerne. Det er sannsynlig at en kommersiell lansering vil komme relativt umiddelbart etter at betatestingen er avsluttet om tre måneder, forteller han.

Vil du prøve ut tjenesten?

Den felles underholdningstjenesten for Aftenbladet.no, BT.no, Fvn.no og Adressa.no, 4 Store Underholdning, har fått tilgang på 50 koder. Disse deler vi ut etter førstemann til mølla-prinsippet. Send en epost til rogalyd@aftenbladet.no og skriv "Wimp" i emnefeltet. Oppgi fullt navn og adresse. Epostadressene vil ikke lagres til senere bruk, men vi vil unngå at noen stikker av med for mange koder.

Vi sender ut kodene så snart vi har fått 50 henvendelser.

Har du testet Wimp? Er tjenesten bedre enn Spotify og iTunes? Si din mening i kommentarfeltet.