Høsten som ble litt bratt

I fjor høst så det ut som om lille TVNorge skulle kunne spise kirsebær med de store. Denne høsten ser alt helt annerledes ut.

Arild Berg Karlsen

Den 7. november i fjor skrev BT følgende under overskriften «Høstens vinner er: TVNorge»:

«I kveld vil hundretusener av nordmenn benke seg foran tv-apparatene kl. 21.30 for å storkose seg sammen med Tufte IL. Mandag for en uke siden var det mer enn 800.000 seere som fulgte nerdene på TVNorge.»

Vanskelig start

I år er situasjonen en helt annen. TVNorge har fått en vanskelig start på tv-høsten, og nettstedet Kampanje skrev i går at rekordandelene fra i fjor allerede er utenfor rekkevidde.

For i fjor på denne tiden åpnet flere av egenproduksjonene til TVNorge med knallsterke seertall. Både «71º nord», «Slankekrigen» og «Internatet» scoret høyt, og realityserien «Heia Tufte» ble tv-historie.

Ifølge Kampanje åpnet fjorårets Tufte-premiere med 452.000 seere, men etter hvert vokste seertallene opp mot 900.000. Da «Lost» åpnet på 700.000 seere hadde kanalen truffet med alle sine store satsinger.

Denne høsten sitter ikke egenproduksjonene like godt. Verken «Heia Tufte» eller «71º Nord» har klart å komme opp på samme nivå som i fjor. Sesongpremieren av «Heia Tufte» samlet 297.000 seere, mens «71º nord» trakk 330.000 seere. «Heia Tufte» konkurrerte imidlertid mot TV 2s «Jakten på kjærligheten» da første episode ble sendt, men nå har TVNorge-ledelsen besluttet å flytte fotballnerdene til torsdag kveld, og det kan gi bedre resultater.

Den britisk/amerikanske serien «Rome» kommer heller ikke i nærheten av tallene til «Lost». Premieren på «Rome» i høst samlet 284.000 seere.

Nedgang også for TV 2

Heller ikke TV 2 har en veldig god september i år. Markedsandelene til kanalen på Nøstet i Bergen ble 29,9 prosent for denne måneden, og dette er 1,2 prosentpoeng ned i forhold til samme måned i fjor. TV 2 har imidlertid kommet senere i gang med sine store høstsatsinger enn det tilfellet var i fjor.

I et intervju med BT for to uker siden uttalte kanalens informasjonssjef, Marianne Røiseland, at dette var bevisst, for å «strekke» sesongen lenger i den andre enden – altså inn i desember måned.

Imidlertid har dette ført til at TV 2s markedsandel aldri har vært dårligere for en september-måned så langt i dette årtusenet.

Både NRK1 og TV3 har klart å øke markedsandelene sine sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. NRK1 hadde en markedsandel i september på 38,3 prosent, opp 0,6 prosentpoeng fra fjoråret, mens TV3 på sin side økte andelene sine med 0,2 prosentpoeng til 6,5 prosent.

KNUT FALCH/SCANPIX