Syv sosiale medier som barna kjenner bedre enn deg

Dette er det du er nødt å vite som forelder.

Har du hørt om tjenester som Hayday og Momio? Det ringer kanskje en bjelle, men vet du egentlig hva som skjer inne på disse appene?

Hvis svaret er nei, er du nok langt fra alene. Både Redd Barna og politiet anbefaler foreldre å lære seg mer om de sosiale mediene og spillene rettet mot barn. Først da kan du som forelder bestemme hvilke apper dine barn skal få lov til å bruke. Her er en oversikt over noen av de mest populære sosiale mediene for barn akkurat nå.

IMG_3698 (1).PNG

MomioDenne appen fremstår som en blanding av et spill og et sted man holder kontakten med venner. Målgruppen er gutter og jenter i alderen 7 til 12 år. Tjenesten blir ofte kalt "barnas Facebook". Spillet har en egen "vegg" hvor man selv kan legge ut innlegg, videoer og kommentarer. Brukere kommenterer og "liker" hva andre brukere har lagt ut. Barna kan også chatte direkte med hverandre.

Pris: Gratis, men det koster penger å kjøpe det tjenesten beskriver som "kule klær og utstyr". Det finnes en maksgrense for hvor mye penger du får bruke på appen i uken.

Utfordringer: Barna kan ikke vite hvem de snakker med, og det er et stort aldersspenn blant brukerne. Veggen som gjør det mulig å kommentere og dele innhold, kan føre til at det kommer stygge kommentarer eller bilder som man ikke ønsker at skal være der. Vurder om barna dine er modne nok til å bruke dette sosiale mediet. Barnevakten har fått henvendelser fra foreldre som sier at barna har fått spørsmål om å sende upassende bilder til fremmede.

Ill av nettspillet Minecraft .

MinecraftBarna bygger og river ned konstruksjoner som ser ut som lego i en 3D-verden. Om dagen bygger barna et oppholdssted som for eksempel en grotte, slik at de er trygge når skjelettene og zombiene kommer om natten. Målet er å overleve. Mange barn spiller sammen online og samarbeider om oppgavene og deler verdener. Det finnes mange forum hvor brukere diskuterer spillet. Det er også populært å legge ut videoer av spillet på YouTube. Spillet har fått skryt for å gjøre barna kreative og få dem til å tenke. I sommer skrev BTs kommentator, Frøy Gudbrandsen, en kommentar om "generasjon minecraft".

Pris: 69 kroner

Utfordringer: Det er viktig å følge med hvor mye barna spiller, da dette spillet kan oppleves som noe avhengighetsskapende. Som andre sosiale spill og medier, er det også lett å opprette falske profiler.

moviestar1.jpg

Movie Star PlanetSpillet retter seg mot barn mellom 8-15 år. Spillet har mange likheter med sosiale nettverk, blant annet chatterom og video. Det fremstår delvis som et spill, og delvis som en tegneserieverden. Brukere kan skape en tegneserieversjon av seg selv som modell, hvor figurene har et svært virkelighetsfjernt utseende. Spillere kan få nye venner og snakke med andre i chatten. Spillet har også private chatterom, hvor du kan snakke med både venner og fremmede. Gjennom å lage videoer kan man tjene StarCoins som kan brukes til å kjøpe klær, effekter og møbler.

Pris: Gratis, men du kan betale for å oppgradere til VIP-bruker som gir brukere tilgang til flere effekter og klær. Du kan også kjøpe ekstra starcoins med kredittkort eller mobil.

Utfordringer: Figurene i spillet har gjentatte ganger fått kritikk for å være for seksualiserte og unaturlige. Da NRK logget seg på og latet som om de var en 11 år gammel jente for et par år tilbake, tok det ikke lang tid før de fikk tilbud om sex. Les mer her. Her kan altså fremmede ta kontakt med barna og utgi seg for å være andre.

Snapchat-TG8V8FQi6_.jpg

SnapchatPå denne tjenesten kan barna både dele bilder og chatte. Du kan stille inn hvor lenge mottaker ser bildet du sender, før det forsvinner igjen. Det finnes utallige apper som gjør at du kan ta vare på bildene som sendes frem og tilbake. Mottaker kan også ta bilde av skjermen. Derfor kan du aldri være sikker på at bildene ikke blir lagret hos andre. Du kan tegne og dekorere bildene du sender, legge til venner og lage historier. Aldersgrensen er 12 år. Denne appen er det ikke bare barna som bruker. Denne er stor blant både voksne og barn. Det finnes mange skjulte triks hos tjenesten.

Pris: Gratis

Utfordringer: I begynnelsen trodde mange at bildene forsvant for godt, og at de aldri dukket opp igjen. Det førte til at flere private bilder kom på avveie. Dette kan være lurt å snakke om med barna, slik at de ikke sender bilder de ikke ønsker at skal bli spredd.

IMG_3705.PNG

HaydaySpillet handler om å lage sin egen drømmegård hvor du holder beitedyr og dyrker mat. Du kan kjøpe og selge varer på bondens marked. Pengene man tjener på dette kan man kjøpe frø, dyr og utstyr for. Her spiller både voksne og barn. Brukere kan være venner med andre spillere, både kjente og ukjente. Spillet er gratis, men du kan bruke mobil og kredittkort for å kjøpe ekstra effekter. Spillet har aldersgrense på 13 år, men har svært mange yngre spillere.

Pris: Gratis å laste ned, men med svært mye innhold som krever betaling.

Utfordringer: Det har vært flere saker om barn som har brukt tusenvis av kroner på effekter, så her er det viktig å si klart i fra at det er snakk om ekte penger og ikke bare penger i spillet. Det er ikke alltid lett å skille fantasi fra virkelighet, les bare her.

IMG_3706.PNG

KIKDette er en meldingstjeneste som fremstår som mer intim. Aldersgrensen er på 17 år. Her kan man holde kontakten med venner gjennom chat eller diskutere ulike temaer som blir tatt opp her inne. I appen har man et brukernavn for å kommunisere med venner, og man kan se hvilke venner man har i telefonlisten som bruker tjenesten. KIK blir også brukt som et markedsføringsverktøy som lar merkevarer snakke med og dele innhold med brukerne. Til tross for sin høye aldersgrense, har appen blitt svært populær blant barn.

Pris: Gratis

Utfordringer: Temaene som diskuteres er ofte forbeholdt voksne. Anonyme brukernavn kan gjøre det vanskelig for folk å vite hvem som står bak meldinger som blir sendt. Kontaktflaten er enormt bred og det er enkelt å sende meldinger anonymt.

ask.fm-wNNo_4XZJu.jpg Amundsen, Geir

Ask.fmTil forskjell fra andre sosiale medier som Instagram og Facebook, kan man på denne tjenesten sende spørsmål anonymt. Det er 150 millioner mennesker som brukerdenne tjensten. I Norge har den vært mest populær blant barn og unge.

Utfordringer: Flere bergensskoler har hatt problemer med mobbing gjennom tjenesten Ask.fm og har advart mot bruk av denne. Noen skoler har gått så langt at de har bedt foreldre om avinnstallere appen. Her kan man som forelder hjelpe barna å blokkere brukere og slette spørsmål. Appen har aldersgrense på 13 år. Les mer her.

Har du opplevd utfordringer med barna på sosiale medier? Da vil vi gjerne høre fra deg her.

Kilder: Barnevakten, Redd barna, Momio, Kik, Minecraft, Filmpolitiet, Hayday, Medietilsynet, husfred og arkivet.

Alle foto: Skjermdump av egen skjerm og arkiv