Millionsatsing på kunst er en publikumsflopp

Bergen Assembly har ambisjoner om å være den viktigste kunstbegivenheten i Norge i år. Men publikum uteblir fra bergenstriennalen.

Publisert:

GOD PLASS: Stein Andreassen og Maren Skoie har funnet frem til The Institute of Imaginary States på Kode 1. De har vært på omvisning på Bergen Assembly, men vil ta en grundigere kikk på noe av kunsten før de drar tilbake til Stavanger. Foto: VEGAR VALDE

Kari Fauskanger

Flere av utstillingsstedene Bergens Tidende har snakket med, sier at besøket er lavt. Forrige uke var det 62 mennesker innom utstillingen i Tårnsalen i Kode 4, mens 70 stykker besøkte Kode 1. Søndag oppsøkte 26 publikummere utstillingen på Bergen Kjøtt, mens det var 23 stykker på utstillingen på Galleri 3,14.

Les også

- Triennalen har et forbedringspotensial

Bergen Assembly ønsker ikke å oppgi publikumstall eller antall solgte utstillingspass til triennalen så langt. De planlegger å publisere besøkstallene halvveis i utstillingsperioden.

Fem på en dag

Annine Birkeland, som er leder ved kulturhuset Bergen Kjøtt, er overrasket over det lave besøkstallet.

- Vi har vært nede i fem besøkende på én dag, sier hun.

Bergen Kjøtt er ett av 11 utstillingssteder Bergen Assembly har tatt i bruk til utstillingen «Monday Begins on Saturday». Lokalet ligger i Skuteviken, og dermed i utkanten av triennale­utstillingene.

GODT SKJULT: Gatekunsten er med synlig enn triennalekunsten utenfor Bergen Kjøtt.

- Jeg hadde ikke ventet et rush av besøkende her ute, men hadde trodd det skulle komme flere, og at Bergen Assembly skulle stimulere til debatt og vekke interessere, sier hun.

Tomt også i sentrum

Da Bergens Tidende var innom utstillingen på Bergen Kjøtt sist fredag, var vi de første besøkende. I ro og mak kunne vi studere Pedro Gomez-Egañas roterende trevogn «The Chariot of Greenwich» og Stephan Dille­muths versjon av et overvåkingssamfunn. Det kom heller ingen andre den halvtimen vi var der. En plakat på fortauet er alt som indikerer at det foregår en kunstbegivenhet inne i bygget.

Den labre interessen handler ikke bare om beliggenhet. Heller ikke de to utstillingene på kunstmuseet Kode, med beliggenhet midt i sentrum, har trukket noe stort publikum.

Vi satt ensomme på trebenken på Kode 1 og så på Jumana Manna og Sille Storihles film om Norge og Oslo-avtalen, helt til det dukket opp to besøkende fra Stavanger. De har vært på omvisning med Bergen Assembly-direktør Evelyn Holm dagen før, og ville gjerne ta en ekstra kikk på utstillingen før de satte seg på flybussen.

Kunstmuseet Kode opplyser at det i løpet av de tre første ukene har vært 682 besøkende med triennalepass på Kode 1 og 590 på Kode 4, til sammen 1272. Omvisninger med skoleklasser er ikke tatt med i statistikken.

Til sammenligning var det i samme periode 4973 som kjøpte billett til Kodes egne utstillinger på de to utstillingsstedene, opplyser informasjonssjef Henrik A. Berg.

Innforstått kommunikasjon

- Det er påfallende at vi selger nesten fire ganger så mange billetter til våre egne utstillinger som til Bergen Assembly, sier Kode-direktør Erlend Høyersten.

Han mener det lave besøkstallet skyldes manglende kommunikasjon, men kritiserer verken kunstnere eller kuratorer.

- Det er institusjonens ansvar å kommunisere innholdet i utstillingene, sier han.

Høyersten mener utstillingene er interessante og holder et høyt nivå, men at kommunikasjonen av dem er innforstått og introvert.

- Bergen Assembly har valgt en strategi der det synes som de ikke bryr seg om publikum. Det er en luksus få kan tillate seg. Kunst oppstår i møtet mellom verk og publikum, sier Høyersten, som håper det blir ny triennale om tre år.

Etterlyser fest og begeistring

- Men man kan stille spørsmål ved hvorfor man skal bruke mellom 19 og 20 millioner over en treårsperiode på dette. Tenk hva vi kunne fått ut av seks millioner. Det ville blitt fest! sier Høyersten.

De lave besøkstallene på triennalen er en katastrofe for oss som arbeider med kunst. Jeg er redd dette er med på å skape større avstand mellom kunsten og publikum

Annine Birkeland, Bergen Kjøtt

Han peker bortover Rasmus Meyers Allé. Det er lite som signaliserer at det er spennende samtidskunst innomhus. Ikke et flagg, ikke et banner. Bare diskré plakater som forkynner at «Monday Begins on Saturday».

Også Annine Birkeland ved Bergen Kjøtt etterlyser Bergen Assembly i bybildet. Ikke på vimpler med Bergen Assembly-logo, men noe som kan gi en pekepinn om verkene.

- Jeg savner begeistringen, jeg savner at triennalen preger byen, at det skulle være noe som pirrer nysgjerrigheten. Jeg savner debatten. Nå er det helt dødt, sier Birkeland. Som Høyersten synes også hun at utstillingene holder mål.

- Publikum går glipp av spennende opplevelser, sier hun.

Fire på utstilling

Galleri 3,14 på Vågsallmenningen er et annet av stedene Bergen Assembly har etablert seg. Her har det hittil vært 787 besøkende på utstillingen. Forrige tirsdag var det fire. Skoleelevene kommer i tillegg.

- Vi hadde håpet på økt besøk i galleriet i denne perioden, slik at vi kunne bruke triennale­perioden til å dra inn et nytt og bredere publikum, sier daglig leder Malin Barth.

Også hun etterlyser bedre markedsføring av utstillingene.

- Det er ingenting utenfor Galleri 3,14 som indikerer at det er en utstilling her. Ikke engang de små lappene som ble klistret på fortauet første helgen, er her lenger. Stiftelsen 3,14 har ikke de samme ressursene som Bergen Assembly, og kan ikke drive markedsføring på samme måten. Derfor hadde vi håpet at triennalen skulle være med å gi et løft både til oss og resten av det lokale kunstlivet, sier Malin Barth.

Mange skoleelever

Bergens Tidende avsluttet fredagens triennalerunde i Bergen Kunsthall. Der var det litt mer folksomt. Dagens andre omvisning for skoleelever er nettopp avsluttet. Alle byens åttendeklassinger, totalt 2500 elever, skal ha besøkt utstillingen før triennaleperioden er omme. I forrige uke var det to skoleklasser der hver dag, i tillegg til andre omvisninger.

Celine Amundsen ved Bergen Assembly opplyser at ved utgangen av forrige uke hadde over 1000 elever fra 39 skoleklasser besøkt triennalen. Det er særlig Kode 1, Bergen Kunsthall og Galleri 3,14 som blir bruk i formidlingsarbeidet til skolene.

Bergen Kunsthall ønsker ikke å opplyse hvor mange besøkende de har hatt på triennaleutstillingen så langt, men henviser til Bergen Assembly.

Annine Birkeland på Bergen Kjøtt sier det slik:

- De lave besøkstallene på triennalen er en katastrofe for oss som arbeider med kunst. Jeg er redd dette er med på å skape større avstand mellom kunsten og publikum. Det er brukt så mange millioner på disse utstillingene. Da er det synd at så få har sett dem, sier hun.

Publisert: