Skilling me softly på DNS

Teatersjef Agnete Haaland stiller Lille Scene til disposisjon for frie teatergrupper i to uker. Nå har 44 søknader blitt til tre vinnere.

KRABATENE: Her fremfører Krabatene forestillingen «Kaptein Knurr og Mareminemysteriet» i Gamle Bergen. ARKIVFOTO: SILJE KATRINE ROBINSON

— Vi skal gjøre en skillingsvisekabaret. Skillingsvisene er kjent for å være usedvanlig tragiske, og bare handle om nød og død og tomt for brød, men forestillingen vår er både vittig og rørende, forteller Irene Ahnéll i teaterkompaniet Krabatene.

De skal vise en forestilling som de tidligere har vist på eldrehjem før, i forbindelse med Den kulturelle spaserstokken. Nå skal forestillingen bygges ut og tilpasses et større, mer variert publikum på DNS.

Sjeldent deilig

DNS' teatersjef og dramaturg har gått gjennom alle søknadene, og kommet frem til et svært variert utvalg. På Lille Scene i uke 44 og 45, kan man finne både «Alt og Ingenting», en forestilling for barn fra tre til syv år, laget av Dukkenikkerne, man kan finne skillingsvisekabareten til Krabatene, og to forskjellige prosjekter fra Wraphuset.

— DNS bidrar med lokaler og tilgjengelig utstyr og mannskap på Lille Scene i denne perioden, forteller informasjonssjef ved teateret, Ole Friele.

Da teatersjef Agnete Haaland lanserte ideen i november i fjor, sa hun til BT at hun ønsket å «etablere et samarbeid med det frie scenekunstmiljøet i Bergen». Noe teaterkompaniet Krabatene setter stor pris på.

— Det er jo utrolig flott å bli valgt ut av såpass mange som søkte. Jeg hadde ikke forventet det i det hele tatt. Det er sjeldent deilig å få spille i en sånn setting, der DNS stiller med så mye som ofte utgjør den tyngste delen av jobben som frie kompanier, forteller Ahnéll.

Lønn er ikke penger

Det er flere grunner til at det er gunstig å spille på DNS, men den viktigste er nok muligheten til å vise frem en forestilling som det ellers ville vært vanskelig å sette opp på en fast scene, mener Ahnéll.

— Det er vanskelig å få tak i gode scenerom, så akkurat denne forestillingen betyr veldig mye. Også fordi vi får muligheten til å bygge ut et av våre kjæreste prosjekter, forteller hun.

Men om det blir noen økonomisk gevinst på dette, det tviler hun på.

— Det blir vel til salt i grøten, men ikke så mye til grøt. Det økonomiske aspektet er ikke så fantastisk gunstig, men for oss vil det betale seg på andre vis, sier Ahnéll.

DUKKENIKKERNE: Her fra Festspillforestillingen i 2010. ARKIVFOTO: SILJE KATRINE ROBINSON