Vil endre måten vi konsumerer musikk

Bergenske gründere håper at appen Vibble skal bli musikkens svar på Instagram.

STORE AMBISJONER: De to gründerne Erlend Drevdal Hausken og Pål Wagtskjold-Myran har store ambisjoner for sin nye app. I likhet med en annen app fra Bergen - Oiid - vil de gjøre noe med hvordan vi hører på musikk. - Det er gøy at det skjer så mye i Bergen innen musikkteknologi, sier Hausken. Mariam Butt

– Vi ser at flyhornet og pistolskuddene er populære ut på kvelden. Men vi får håpe disse effektene ikke blir altfor mye brukt i de sene nattetimer, sånn at det blir masse naboklager, sier Pål Wagtskjold-Myran.

Han er en av tre gründere som står bak den nye bergenske musikk-appen Vibble. Det er en slags DJ-app som gjør at du kan mikse sammen låter og lage spillelister, samtidig som du kan legge lydeffekter oppå låtene. Hvis du for eksempel lager en spilleliste med masse hard hiphop, kan det jo alltids være moro med litt skytelyder oppå musikken.

Les også

Les også: Bergensartist signerer engelsk storkontrakt

– Idéen kom etter at min min bror, som også er medgründer, var på en fest der han endte opp som dj. Han sto der med Spotify og prøvde å gjøre det beste ut av det, men han kunne ikke gjøre noe med låtene bortsett fra å skifte når de var ferdig. Dagen etter spurte han meg om det fantes noen enkle apper man kunne bruke for å sette sammen låter. En enkel app han kunne funnet frem på telefonen sin der og da, sier Wagtskjold-Myran, som blant annet har bakgrunn som musiker i prosjekter som Lorraine og Souldrop.

– Kreativt konsum

Det finnes mange profesjonelle DJ-apper der ute. Men ifølge Vibble-gründerne har det manglet en enkel app som kan brukes av hvem som helst. Pål Wagtskjold-Myran, Dag Langfoss-Håland og Erlend Drevdal Hausken, som alle har holdt på med musikk i en eller annen form, fant ut at her kunne det ligge et behov. Og etterhvert materaliserte Vibble seg.

Appen ble for alvor sluppet løs for litt over en uke siden, og det tok ikke mange timene før den var blant de mest populære nye appene hos Itunes. Erlend Drevdal Hausken er ikke beskjeden når han blir spurt om hva de drømmer om å få til med Vibble.

Les også: Skal appen Oiid revolujsonere musikkbransjen?

– Målet er å lage den beste og mest brukte kreative musikk-appen i verden. Den ledende app-en for kreativt konsum av musikk.

– Hva legger du i begrepet «kreativt konsum»?

Fire millioner investert

– Strømming av musikk er i ferd med å eksplodere på verdensbasis. I USA i fjor hadde strømming en økning på 93 prosent. Samtidig vet man at mesteparten konsumet er passivt. Man lager kanskje sine egne spillelister, men det er liksom det. Andre kreative felt har vist at dersom man skaper det rette verkøtyet, så begynner folk å ville gjøre ting med innhold på en ny måte. Bare tenk på hva Instagram har gjort for bilderedigering, sier Hausken.

Han jobbet tidligere som «global director of marketing» i Opera Software i Oslo. Han har også jobbet for pr-selskapet Gambit, men han har nå flyttet hjem til Bergen for å konsentrere seg om Vibble. Han er en av syv som jobber mer eller mindre fulltid med prosjektet.

MILLIONER INVESTERT: Fire millioner er foreløpig investert i appen Vibble fra Bergen. Mariam Butt

Gründerne fikk tidlig Innovasjon Norge med på laget, og de har også inne den bergenske investorgruppen Bergen Angel Network (BAN). Til sammen er det til nå investert rundt fire millioner i Vibble.

– Nå skal vi inn i en ny finansieringsrunde, en ny «fundingrunde», som gir oss nok finansielle muskler til å skalere opp. Nå har vi vist at dette fungerer, og at markedet responderer positivt på det, sier Hausken.

Vært i kontakt med Kygo

En av måtene gründerne håper at Vibble skal tjene penger, er ved å skape en markedsplass i appen hvor folk kan leke med ulike artisters signaturlyder. «Lydpakker» de på et tidspunkt vil kunne finne på å ta betalt for.

– Vi har fått endel lokale talentfulle produsenter og musikere - som Drippin og Thias - med på laget. Men vi merker at musikere og plateselskap over hele verden er positive når vi viser dem appen, sier Wagtskjold-Myran

– Det kommer en ikke helt ukjent musiker og produsent kalt Kygo fra Bergen. Har dere vært i kontakt med ham for å inngå et samarbeid?

– Vi har vært kontakt med folkene hans, men det har jo eksplodert rundt Kygo de siste årene, så foreløpig har vi ikke fått gjort noe sammen. Men det passer oss egentlig bra å jobbe med noen av de mest spennende bergenske og norske musikkeksportene nå. Vi har fått flere konkrete henvendelser fra internasjonale artister, men foreløpig ser vi det som klokt å bygge både app, samarbeidspartnere og brukere dynamisk. Så får vi jage superstjernene senere, sier han.