Thorsen fikk hard medfart

Teaterfestivalsjef Steinar Thorsen ble stående veldig alene med sin kritikk mot Den Kulturelle Skolesekken da utspillene hans ble debattert torsdag.

Publisert Publisert
  • Finn Bjørn Tønder

Steinar Thorsens uttalelser til Bergens Tidende tirsdag, om blant annet at Den Kulturelle Skolesekken (DKS) setter den frie teaterkunsten i fare, var gjenstand for heftig debatt under «Mini, Midi, Maxi»-teaterfestivalen for barn og unge i Logen Teater i går. Spesielt utsagnet om at frie teatergrupper nå mest spiller pedagogisk teater for å tilpasse seg skolenes og DKS' ønsker, fikk mange av debattantene til å reagere.

— Det har aldri vært lagt pedagogiske føringer i den nasjonale satsingen på at barn og unge skal få kunst og kultur gjennom DKS. Årlig brukes det 167 millioner kroner til prosjektet, som snart handler om kulturformidling til 800.000 barn og unge, sa nasjonal leder for DKS, Astrid Holen.

«Veldig sint»

— Jeg hadde blitt veldig sint på Steinar Thorsen om jeg hadde tilhørt en friteatergruppe. Han sier jo at de kun spiller pedagogisk teater for å få støtte gjennom DKS. Sannheten er at det slett ikke gjelder noen av de stykkene vi har gitt støtte til. Kun Vestlandske Teatersenter, der Thorsen er kunstnerisk leder, har produsert pedagogisk teater, sa Turid Fadnes, som kjøper kunst og kultur til barn gjennom Den Kulturelle Skolesekken i Bergen kommune.

— Du kritiserer andre for det du selv gjør, men som ingen andre driver med, sa hun til Thorsen.

At Thorsen fikk så hatten passet av byråkratene, var kanskje ventet. Men også kolleger av Thorsen var opphisset.

— Den Kulturelle Skolesekken har ført til at vi kan spille for et stort publikum. Vi er veldig positive til den statlige ordningen, og til den spesielle modellen for Bergen med direkte støtte fra staten, sa blant annet kunstnerisk leder i Bergen Byspill, Solvei Stoutland.

Har et publikum

Hun viste til at de etter innføringen av DKS vet at de har et publikum.

— Før skapte vi en forestilling i det uvisse, mens vi hele tiden måtte søke etter penger. Og da vi endelig kunne sette noe opp, spilte vi for de få. Nå produserer vi uten støtte, og underbetaler skuespillere og andre. Men vi vet i det minste at vi når ut til et stort publikum hvis DKS kjøper stykket, sa Stoutland.

Hun etterlyste imidlertid produksjonsstøtte og forsikringsordninger.

  • Jeg skjøt kanskje spurv med kanon. Og misforstå meg rett; jeg mener Den Kulturelle skolesekken er det beste som har skjedd norsk kulturliv. Men fortsatt er jeg usikker på hvilke retningslinjer som ligger til grunn for støtte, sa Steinar Thorsen.
Publisert

ALENE: Steinar Thorsen, Initiativtaker til debatten og festivalsjef for «Mini, Midi, Maxi», ble stående veldig alene da han kritiserte tildelingspolitikken til Den Kulturelle Skolesekken i går. Til høyre debattleder Annicke Gill, daglig leder for Teater Uno i Bergen. Foto: Sunde, Helge