Hvem er redde for Wam og Vennerød?

Petter Vennerød er blitt kastet ut av maskinrommet på Saga Kino, har kjempet for mangfoldet, og mener Oslo-biskop Kvarme er «en pervers jævel».

— Jeg er ikke så mimrete av meg. Jeg har ikke sett filmene våre på lang tid, men etter 20-30 år husker jeg fremdeles alle replikkene, forteller Petter Vennerød.

Nå blir filmene til norsk films store radarpar gitt ut på DVD, et arbeid som Petter Vennerød har hatt nøye oppsyn med. Filmene er blitt pusset opp både på lyd- og bildesiden, og Vennerød har lagt kommentarspor på mange av diskene. Og nå skal de altså ut til et nytt publikum.

— Det er noe for alle. Til og med dem som mislikte filmene før, er spente på om de virkelig er så ille som de husker dem, sier Vennerød.

Kampen for mangfoldet

Svend Wam og Petter Vennerøds plass i norsk filmhistorie kan ikke overvurderes. Samtidig er det knapt noen som er blitt så utskjelte som dem. Hva kommer disse voldsomme reaksjonene av?

— Det har jeg undret meg over mange ganger. Noen må forklare det for meg en dag. Men jeg tror det er fordi vi satte fingeren på noen såre punkter. Om man får dårlig samvittighet reagerer man ofte med å gå i forsvar.

— Dårlig samvittighet for hva ? - Ta Norge i 1977. Om man er påståelig nok, er helsevesenet og psykiatrien noe av det som brukes mot deg for å få deg til å bli som alle andre. Undertrykkelsen av dem som skiller seg ut, kampen for mangfoldet, det er essensen av alle våre filmer, sier Vennerød.

— To maktmisbrukende personer man åpenbart burde kunne lage film om i dag, er Gerd-Liv Valla og Ole-Christian Kvarme. I gamle dager ville jeg ikke vært redd for å kalle oslobispen en pervers jævel, men i dag ville jeg kanskje valgt en annen formulering.

De dårlige kritikkene

De dårlige kritikkene har alltid fulgt Wam & Vennerød sine filmer.

— De første dårlige kritikkene var politisk uenighet. Men etter hvert var alt galt. Nå ser jeg at skuespillerne burde fått mer rom, at dialogen ikke burde vært hamret ut av sten, og det er ting jeg har lyst til å klippe bort. Men den gangen var kritikken såpass massiv at den var umulig å ta til seg, forteller Vennerød.

Vanskelige filmskapere

Har de alltid vært vanskelige? Antakelig. Historien forteller at de ble nektet å komme inn på maskinrommet på Saga kino «for all fremtid».

— Vi var alltid i maskinrommene, mimrer Vennerød.

— En premiere på Klingenberg ble utsatt i tre uker fordi vi krevde at lerretet måtte byttes, maskinrommet renses, objektivet byttes ut. Og toalettene måtte vaskes, legger han til.

På Saga kino derimot, var det Svend Wam som fikk et raserianfall da de ikke fikk lov å bytte ut kopien som skulle vises.

— Maskinistene fikk en skyllebøtte av en annen verden fra Sven. Han har et langt mer oppfarende temperament enn meg. Om de er livredde for meg, er det verre med ham, forteller Vennerød.

Dermed ble filmskaperduoen nektet adgang på maskinrommet. Men forbudet varte visst ikke så lenge.

Provoserer ikke lenger

I dag lider Svend Wam av Parkinson, og kan ikke være med på intervjurundene. Men han er svært begeistret for nyutgivelsene, kan Vennerød fortelle.

På 70- og 80-tallet delte de to ofte filmarbeidet mellom seg, og skrev manus, regisserte og produserte filmene selv. Petter Vennerød tror at de formmessig har betydd mye.

— Men denne typen film blir ikke laget lenger. Filmskapere som vi sammenlikner oss med lager film for de store selskapene i dag. Det er synd, men slik er det i resten av kulturlivet også. Det er ikke så mange provoserende bøker, teaterstykker eller malerier, sier Vennerød oppgitt.

— Vi beviste at det gikk an. Men vi fikk juling også, sier han.

FESTLIG: Det er alltid én fest i alle Wam & Vennerød-filmene. Denne er fra filmen «Bryllupsfesten». FOTO: NORDISK FILM

GJENSYN: - Jeg har ikke sett filmene våre på lang tid, men etter 20-30 år husker jeg fremdeles alle replikkene, forteller Petter Vennerød, som har hatt oppsyn med de nye DVD-versjonene. Rune Berentsen

DÅRLIG OPPVEKST: - Jeg kommer fra en trygg familie på Frogner, Sven Wam fra et oppfarende skilsmissehjem. Jeg kan ikke huske at min familie hevet stemmen mot hverandre, mens Svens familie knapt gjorde annet, forteller Vennerød. (Bilde fra filmen «Lasse & Geir»). FOTO: NORDISK FILM

BLÅMANDAG: «Adjø Solidaritet» avslutter trilogien «Sangen om den knuste drømmen» med en virkelig kalddusj. FOTO: NORDISK FILM