Tjente 180 kroner på 130.000 spillinger

Musikktjenesten Spotify er ingen gullgruve for artistene. Kaizers Orchestra har fått 0,138 øre per avspilling.

Øyvind Berekvam

Manager for Kaizers Orchestra, Eivind Brydøy, har ikke vondt for å innrømme at inntektene fra musikktjenesten Spotify foreløpig ikke er noe å skryte av.

– Det er forholdsvis dårlig betalt. For få brukere har gått over fra gratistjenesten til betalingstjenesten, sier han.

Svenske Spotify ble lansert for de brede masser i oktober i fjor, og tjenesten innebærer at brukerne får mulighet til å streame massive mengder musikk, enten som en gratistjeneste avbrutt av reklame, eller som en reklamefri betalingstjeneste med bedre lydkvalitet. Hvor store inntekter dette ville generere for artistene har lenge vært uklart, men de siste ukene har det kommet stadig flere bekymringsmeldinger fra både artister, management og plateselskap.

– Kaizers Orchestra har blitt streamet 130.000 ganger mellom 1. april og juli. Betalingen fra Spotify var 180 kroner, sier Brydøy.

Taper penger

Streaming av musikk har av mange blitt sett på som en måte å lokke folk bort fra ulovlige tjenester som The Pirate Bay. I juni ble betaversjonen av den norske tjenesten Wimp lansert av selskapene Aspiro, Djuice og Platekompaniet, og den kommersielle utgaven skal etter planen lanseres i løpet av året.

– På sikt vil alle norske hjem ha tilgang til en streamingtjeneste. Dette er framtidens måte å lytte til musikk på, uttalte Per Einar Dybvik i Aspiro i forbindelse med lanseringen.

Wimp akter imidlertid ikke å satse på den samme gratismodellen som Spotify har lagt seg på. Hva det vil koste å benytte seg av Wimp er foreløpig ikke kjent. Tjenesten gir også brukerne mulighet til å kjøpe musikken.

Penger

Det har lenge vært kjent at Spotify sliter med å tjene penger. Ifølge The Economist har bare rundt 40.000 Spotify-brukere spandert de rundt 100 kronene det koster å få en reklamefri tjeneste med bedre lyd. Når det totale antallet brukere ligger på rundt seks millioner er det ikke vanskelig å skjønne at inntektene blir magre.

– Vi gleder oss til Wimp. Den tjenesten vil få en fordel ettersom den har en innebygget betalingsmodell. Spotify tjener ikke penger. Modellen med annonsering genererer ikke nok inntekter. Målet var vel å få rundt 20 prosent av brukerne over i betalingsmodellen, minner Brydøy om.

Tynt

Brydøy er fremdeles svært positiv til tjenesten.

– Tjenesten er kjempebra, og det er positivt at flere går over til Spotify i forhold til piratsider. Det må nok imidlertid komme en annen forretningsmodell, sier Kaizers-manageren.

I dagens utgave av Dagens Næringsliv truer flere norske managements med å trekke sine artister fra Spotify. Marit Larsen, Lene Marlin og Vamp er blant artistene som kan forsvinne. Manager Jan Paulsen, som blant annet representerer Vamp, sier til avisen at albumet «St. Mandag» er lyttet til 100.000 ganger på Spotify og at Superhiten «Tir na Noir» er spilt 50.000 ganger. Totalt har han mottatt 800 kroner i avregning fra Spotify for alle sine artister. Sammen med andre managements og plateselskaper truer han nå med å takke nei til å være med videre. Så langt vil ikke Kaizers-manager Brydøy gå. I hvert fall ikke foreløpig.

– Vi sitter litt på gjerdet. En mulighet kan være å vente to-tre måneder med å legge de nye platene ut på Spotify. Når salget har lagt seg kan platene legges ut på samme måte som vi i dag selger backkatalogen til lavere pris i butikkene. Dette er noe vi må vurdere, sier han.

Nylig ble det kjent at den svenske avdelingen av Universal tjener mer på Spotify enn på iTunes.

– I løpet av fem måneder fra lanseringen ble Spotify vår største digitale inntektskilde, uttalte direktør Per Sundin ifølge The Guardian.

Brydøy mener at dette ikke kan sammenlignes med norske forhold.

– Itunes er mindre i Sverige enn i Norge, sier han.

Indie

Sjef for plateselskapet MTG, og leder av Fono, Larry Bringsjord, sier til Dagens Næringsliv at mange små indieselskaper vil trekke seg ut dersom inntektene forbli marginale. Det er Tom Brekke i det lille Stavanger-selskapet Checkpoint Charlie Audio Productions (CCAP) ikke nødvendigvis enig i. Men han er bekymret.

– Det er klart at man blir betenkt. Jeg har hele tiden vært en klar talsmann for Spotify og har håpet at vi endelig ville få en mulighet til å tjene penger på musikk på nettet. Jeg bruker tjenesten mye selv og har ment at det er en av de løsningene som er framtiden for musikk på nett, sier han.

CCAP representerer blant annet artister som Christer Knutsen, Cloroform, Geoff Berner og Helldorado.

– Vi har gjort alle våre utgivelser tilgjengelig på Spotify. Dersom Spotify begynner å miste artistene vil tjenesten selvsagt bli mindre attraktiv, sier han.

Han minner om at en stor artist som Bob Dylan forsvant fra Spotify for kort tid siden. Brekke tror også at Spotify vil være avhengig av en mobilløsning for å lokke til seg unge brukere.