Millionene renner inn for spillutviklerne

Aldri har spillskaperne i Dirtybit AS i Bergen tjent mer penger. I fjor hadde selskapet inntekter på 28 millioner kroner.

Publisert Publisert

GRÜNDER I SPILLUTVIKLING: – Når vi ansetter nye folk advarer jeg dem alltid om at spillbransjen er en usikker og uforutsigbar bransje, sier daglig leder og hovedeier, Erlend Børslid Haugsdal. Foto: Eirik Brekke

  • Einar Aarre
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Kameratene som for syv år siden utviklet spillappen «Fun Run», passerte i fjor også en milepæl med 100 millioner nedlastinger på smarttelefoner over hele verden.

– Ja, det har vært en fantastisk reise. Jeg håper den aldri tar slutt, sier daglig leder og hovedeier, Erlend Børslid Haugsdal (29).

Det var Haugsdal og kameraten Nicolaj Petersen som startet selskapet med mobilspillet «Fun Run» da de begge studerte datateknikk ved NTNU i Trondheim.

FUN RUN: Spillutviklerselskapet Dirtybit AS har utviklet tre spill i serien Fun Run. I fjor passert spillene 100 millioner nedlastinger på smarttelefoner over hele verden. Foto: Eirik Brekke

For fire år siden tok Haugsdal med seg både de ansatte og bedriften og flyttet hjem til Bergen. Og i kontorlokalene i tredje etasje i Strandgaten 1 har selskapet tatt av.

Siden 2013 har de hatt samlede inntekter på over 110 millioner kroner på mobilspillene. Oppsamlet overskudd er 65,5 millioner kroner. Bare i fjor var resultat før skatt 15,5 millioner kroner.

Det utgjør en driftsmargin på rundt 60 prosent, noe svært få i næringslivet kan drømme om.

– Når vi ansetter nye folk advarer jeg dem alltid om at spillbransjen er en usikker og uforutsigbar bransje. En god periode kan bli avløst av idétørke der vi ikke lykkes med å levere det publikum vil ha. Man må være forberedt på at en suksess på et tidspunkt går over, sier Haugsdal.

Så langt har selskapet Dirtybit AS, som står bak spillene «Fun Run», holdt koken. Tre spill i serien er lansert, og fjoråret ga det beste økonomiske resultatet noen gang.

– Det er en trygghet å ha penger på bok. Da slipper vi å bekymre oss for om vi kan betale ut lønninger eller ei dersom idétørken skulle inntreffe, sier Haugsdal.

VOKSER FORSIKTIG: – Vår ambisjon er å vokse forsiktig, og at vi lykkes med å integrere folk inn i arbeidsmiljøet. Den siste nyansettelsen gjorde vi i mai. Jeg regner ikke med at vi ansetter flere i år, sier markedssjef Anette Ståløy i Dirtybit. Foto: Eirik Brekke

Fun Run er et spill der hver spiller styrer et dyr som løper om kapp med andre dyr gjennom skogen. Spillet har multiplayerfunksjon, der flere spillere kan spille sammen og mot hverandre.

Den spilleren som kommer først i mål vinner, men i løpet av konkurransen kan dyrene bli slått ut av motstanderne med knyttneveslag, sagblader, lyn og feller.

Spillet er gratis, og pengene tjenes på reklamevisninger og på salg til brukere som vil gjøre spillfiguren annerledes og unik – for eksempel med ny påkledning gjennom såkalt In App Purchases. Dette er den største inntektskilden, og utgjør halvparten av inntektene.

– På gratisapper som vår ser vi at bare mellom 1 og 1,5 prosent av brukerne har tenkt å betale for tjenester. Derfor er også reklameinntektene viktige, sier Haugsdal.

Det første Fun Run-spillet som ble lansert på tampen av 2012, fikk en god start fordi det var et av de første mobilspillene hvor flere kunne spille mot hverandre samtidig

– I 2013 var vi nummer én av alle apper i USA. Vi var en periode mer populær enn Facebook og YouTube med over en halv million nedlastinger per dag. Det var en utrolig start og en utrolig spennende tid, sier Haugsdal.

Siden har det bare vokst. De tre siste årene har selskapet gått fra 8 til 18 ansatte.

– Et ufravikelig krav til alle nyansatte er at de flytter til Bergen for å jobbe her. Og det gjør de, sier Haugsdal.

Det er markedssjef Anette Ståløy som har stått for rekrutteringen.

– Det har skjedd gjennom Finn, men også gjennom sosiale medier der vi har nådd mange nye miljøer. Vår ambisjon er å vokse forsiktig, og at vi lykkes med å integrere folk inn i arbeidsmiljøet. Den siste nyansettelsen gjorde vi i mai. Jeg regner ikke med at vi ansetter flere i år, sier Ståløy.

I kontolokalene i Strandgaten er det «no-shoes policy». Skoene må settes igjen ved døren, og de ansatte stiger inn på sokkelesten.

NYE IDEER: Spillutviklerne i Dirtybit jobber dels med å videreutvikle de tre spillene som er i markedet, og dels med å utvikle helt nye spill. Her spillutviklerne Lakshay Kochhdr og Thomas Dziegielwsk. Foto: Eirik Brekke

I ett rom henger en idétavle på veggen fullstappet med notater. Nye og kreative ideer er nøkkelen til fortsatt høye brukertall, tror spillutviklerne.

Det jobbes med forbedringer og oppdatering av spillene, nye opplevelser for brukeren og nye betalingsmodeller som kan øke fortjenesten.

Samtidig jobbes det med å utvikle helt nye spill.

– Hvor langt er dere fra nylansering?

– Svaret er litt avhengig av når du spør oss. Noen ganger synes vi at vi er kommet godt i gang, men så stopper vi prosjektet fordi vi ikke er helt fornøyd. Vi må erkjenne at ikke alt vi lager er like bra. Da er det best å avslutte arbeidet, og heller begynne på nytt igjen. Vi kan ikke lansere noe vi ikke tror på, sier Haugsdal.

– Hvordan har du opplevd å være en del av den raske utviklingen selskapet har hatt?

– Det har vært utrolig gøy, og jeg har vært kjempeheldig. iPhone har eksistert i elleve år, og i åtte av disse årene har jeg laget apper. Først alene under studiene på NTNU, og så i Dirtybit. Jeg oppdaget raskt at når vi er flere sammen, er det mulig å få til større ting og bedre apper. Min motivasjon har hele tiden vært å lage noe andre kan ha glede av. Det gjelder fremdeles, sier Haugsdal.

Den norske spillbransjen består av rundt 100 selskaper, og ifølge en rapport fra Oslo Economics var den samlede omsetningen i Norge direkte tilknyttet spill på 313 millioner kroner.

Ifølge rapporten er styrken til den norske spillbransjen produkter med høy underholdningsverdi og høy kunstnerisk kvalitet.

Den globale spillindustrien omsatte for cirka 900 milliarder kroner i 2017, ifølge samme rapport. Det anslås at husholdningers forbruk på spill nå er vesentlig høyere enn både musikk og film.

I Bergen har Spillmakerlauget vokst frem til et aktivt spillutviklermiljø. Her finnes selskaper som D-Pad Studio fra Askøy, Rain Games i Sandviken, Turbo Tape Games og Henchman & Goon, som holder til på Dokkeskjærskaien.

Dirtybit AS20172016
Driftsinntekter27 963 00023 613 000
Driftsresultat14 705 00013 989 000
Resultat før skatt15 450 00014 225 000
Publisert

Les videre

  1. Bergensere trekkes frem på listen over Norges 50 fremste IT-kvinner
    8. mars, på kvinnedagen, kårer næringslivet de 50 fremste IT-kvinnene i Norge.

    Les hele artikkelen

  2. Lokale spillprodusenter satser internasjonalt

  3. Bergensere bak årets mobilspill

  1. Spill
  2. Spillindustri
  3. Oslo Economics