Hjelmeland i cubansk drakt

Sunnfjord møter Cuba når Thea Hjelmeland spiller sammen med Sus Amigos på Bergen Internasjonale Musikkfestival (BIMF).

svp://84936

— Hvordan kom dette prosjektet i gang?

— Da jeg studerte på Cuba i 2007, fikk jeg kontakt med mange cubanske musikere, jeg fikk et nettverk. Jeg var tilbake på Cuba i fjor og spilte og da ble jeg kontaktet av dem som skulle starte opp Havana World Music Festival. De ønsket å blande min musikk – det nordiske – med cubansk musikk. Så da den første utgaven av denne festivalen ble arrangert i februar i Havana, opptrådte jeg sammen med cubanske musikere. Da jeg presenterte dette prosjektet for Bergen Internasjonale Musikkfestival (BIMF), var de entusiastiske med en gang.

- Hvem er disse musikerne?

— Det er virkelig gode musikere fra den unge scenen på Cuba, blant annet noen fantastiske perkusjonister. Mange av dem spiller mye internasjonalt sammen med store band. At disse musikerne er såpass fan av min musikk, gjør meg veldig ydmyk.

- Du ga nettopp ut den kritikerroste platen "Solar Plexus", er det dine sanger i cubansk drakt publikum vil få oppleve på konserten?

— Det er blant annet det, men det blir blandet inn andre ting også. Cubanske sanger blir spilt også blir det tatt inn helt nye partier i mine sanger.

- Det finnes vel elementer av for eksempel afrocubansk inspirasjon i musikken din i utgangspunktet?

— Ja, jeg er inspirert av mye forskjellig, og måten jeg jobber rytmisk når jeg skriver musikk kan minne om hvordan cubanske musikere jobber. De cubanske musikerne jeg jobber med får på en måte frem elementer i musikken min som allerede er der, referanser som blir tydeligere når de griper fatt i musikken min. Det viktige og mest interessante med prosjektet er likevel de kontrastene som oppstår når de spiller med sin identitet og jeg spiller med min. Da oppstår det noe nytt.

- Hva er det som har fascinert deg med cubansk musikk?

— Jeg har som sagt bodd på Cuba i en lengre periode. Da jeg flyttet dit, var det fordi jeg trengte forandring – jeg trengte å komme vekk fra janteloven i mitt eget hode. Jeg kjente meg veldig igjen i det spontane og impulsive i musikken på Cuba, hvordan de jobbet med musikk. Cubansk og afrocubansk musikk har samme røtter som blues, som jeg er oppvokst med å høre på. Den har noen av de samme korte, repetive partiene som man også finner i bluesen.

- Vil "Hjelmeland i cubansk drakt" dukke opp på plate?

— Det hadde vært fantastisk å få til en innspilling av dette, men foreløpig er det ikke noen planer om det. Den eneste sjansen til å få med seg dette er konserten på BIMF. Men når jeg først har snakket om noe, så skjer det ofte noe også, så man skal vel ikke utelukke at det dukker opp en innspilling en gang.

Thea Hjelmeland & Sus Amigos spiller på Bergen Internasjonale Musikkfestival (BIMF) torsdag 21.30.

MIKS: Thea Hjelmeland blander nordisk og cubansk musikk. EIRIK BREKKE (arkiv)

svp://84936