Butikkeiere satser i Bergen. – Sentrum er på vei tilbake.

De lei av å høre om butikkdøden. Her er noen av stedene som har knekket koden for å overleve i sentrum.

Helge Reyes startet joggeskobutikken Pharma i Gågaten i 2017.
  • Hanne Ørnhaug Eskeland
  • Rune Sævig (foto)
Publisert Publisert

I Olav Kyrres gate ligger et apotek, som ikke er et apotek.

Kundene sitter på pilleformede sofaer. Selgerne klistrer reseptlapper på handleposene.

Neonskilt og lysrør kaster et kaldt lys over skohyllene som dekker veggene fra gulv til tak.

Skobutikken Pharma gjør det såpass bra at den vokste seg ut av de trange lokalene i Gågaten, og flyttet hit i august i fjor.

Men det er vanskelig å drive butikk i sentrum, kanskje enda vanskeligere enn før, mener daglig leder Helge Reyes.

Reyes mener Pharma er avhengig av å tilby unike sko.

– Det er noe sant i at butikkene i sentrum dør. Det er færre uavhengige bergensbutikker, og flere internasjonale kjeder. Men det er ikke umulig å drive god butikk, sier han.

Reyes suksessoppskrift er tydelig. Man må ha et unikt, gjennomført konsept, både i butikken og i sosiale medier. I tillegg må man ha varer ingen andre har.

Impulskjøpernes tid er forbi. Det er ikke nok med et skilt utenfor, og varer i hyllene. De unge kundene som kommer til Pharma vet akkurat hva de vil ha.

– De fleste følger oss i sosiale medier og har lest seg opp om skoene på forhånd. Så kommer de til oss hvis de har flere spørsmål.

– For at folk skal komme, må vi selge sneakers ingen andre selger, sier Reyes.

De ansatte må kunne gi svar og service man ikke får i verken nett- eller kjedebutikker.

Hvordan skal de ellers kunne konkurrere med gratis frakt og raskt levering? Med gratis parkering under tak, og korte avstander på Lagunen eller Horisont?

– Til syvende og sist er det opp til forbrukeren, men vi som driver butikker i sentrum må steppe opp. Vi må tilby noe mer enn før. Kunder setter høyere krav.

Så hva krever kundene?

Selger Marthe Ærstad mener bydelssentrene er på vei ut.

En opplevelse. Det er hvert fall det designerne hos Holzweiler vil selge.

Hadde areal-ineffektiv vært et ord, kunne man brukt det om denne butikken i Strandgaten.

Den minner i grunn mer om et kunstgalleri enn en tradisjonell klesbutikk. Det første man møter når man kommer inn, er en skulptur av bergenskunstneren Ali Gallefoss.

Holzweiler har lenge lett etter perfekte lokaler i Bergen sentrum, forteller Ærstad.

– Vi tror det snur. Sentrum er på vei tilbake, sier Marthe Ærstad energisk. Hun jobber som selger i butikken.

Holzweiler er hvert fall ikke redd for butikkdød i Bergen. De åpnet i Strandgaten for en måneds tid siden.

– Vi var usikre på hvordan det ville bli, men så langt har det gått over all forventning. Nå er budsjettet skrudd opp, sier Ærstad og smiler.

Nøkkelen er å forstå hva bergenserne vil ha.

– Dere er skikkelig patrioter. Vi har Oslo-kolleksjon som vi måtte endre. Bergensere kjøper jo ikke klær det står Oslo på, sier hun.

Ærstad har tidligere jobbet i butikk på kjøpesenter. – Min erfaring er at kundene mistet interessen.

Sørlendingen mener det samme skjer i Bergen som hun har sett i Kristiansand: Kjøpesentrene i bydelen blir mindre populære, og sentrum blomstrer.

Da må man ha butikker som tilbyr noe «mer» enn varer.

– Enten du handler hos oss eller ikke, skal det være en kunstopplevelse å komme inn i butikken, sier Ærstad.

Synnøve Aksdal er femtegenerasjons butikkeier i Aksdal i muren.

En kort gåtur fra Holzweiler ligger Aksdal i muren. Regntøybutikken har vært der siden 1800-tallet.

Bak kassen står Synnøve Aksdal og gjør klar dagens bestillinger. Flere og flere kunder bestiller på nett, og henter i butikken.

Folk har dårlig tid, sier Aksdal. De vil vite at de finner noe de vil ha, når de vil ha det. Butikker som vi selge, må være gode på nett.

Kundene blir mer bevisste og effektive. Da må butikkene matche det, mener Aksdal.

Betyr det at kundene forsvinner fra sentrum? Nei, mener Aksdal.

– Lørdagen som handledag blir bare sterkere og sterkere, opplever vi. Kundene er mer bevisste på hvilken påvirkningsevne de har. Hvis de ønsker at en butikk som oss skal bli, må de bidra, sier hun.

Hun er ikke særlig bekymret for handelen i sentrum.

– Butikkdøden, ja. Den diskusjonen har vært bakgrunnsstøy helt siden jeg begynte å jobbe her i starten av 2000-tallet, sier hun, og nærmest vifter begrepet vekk med en hånd.

– Det går hvert fall veldig bra med oss. Vi var kjempetravle i fjor, og må ha ekstra bemanning for tiden. Og det skjer mye bra i sentrum. Mange unge satser.

I Bryggens trange smug har det åpnet flere interiør- og klesbutikker de siste årene.

Men det er ikke bare «de unge» som satser. På Bryggen finner BT den to uker gamle butikken Gløtt.

Blant håndtegnede kort og strikkegensere står eier Susan Smallwood, en andregenerasjons sentrumsselger. Hun er datter av Susan Fosse, som har solgt strikkede plagg på Torget i over tjue år.

Susan Smallwood har lang erfaring fra salg i sentrum gjennom Susan Fosse-merket.

– Det sies mye negativt om sentrum. Det er nesten sånn at folk tror de skal komme til tomme lokaler. Jeg kjenner meg ikke igjen i det, sier Smallwood.

Det gjør heller ikke Gløtts nærmeste nabo, butikkeier Eirik H. Johannesen, som nylig skrev i BT at å handle i Bergen sentrum fortsatt er en fest.

– Folk drar ikke til sentrum for å gjøre unna den nødvendige handelen i like stor grad som før. Folk kommer til sentrum for kosen. Derfor må butikkene være mer enn bare en butikk. Og man må ha unike varer, sier hun.

– De fleste bergensere vil kjøpe noe helt unikt, som de kan fortelle andre om, sier Susan Smallwood.

Skal man tro denne gjengen, vil sentrumshandelen leve videre. Men det er ikke bare fryd og gammen i Bergen sentrum.

Tidligere i vår omtalte BT butikkene som rømmer fra Kløverhuset. Noen av dem legger ned. Like etter kom nyheten om at Sundt-bygget må stenges i to år.

Mange tok til motmæle i kommentarfeltene da BT-kommentator Anne Rokkan spurte om man virkelig kan drepe sentrum. Få var like optimistiske som Ærstad hos Holzweiler, eller Gløtt-eier Smallwood.

– Klart det er vanskelig å være butikkeier i sentrum, særlig i pandemitider, sier hun.

– Men man må ikke gi opp.

Publisert

Les også

  1. Butikkeierne rømmer fra Kløver­huset. – Det ærverdige kjøpe­senteret er tapt for alltid.
    Fem av åtte butikkeiere vil ut i løpet av sommeren. En naturlig prosess, mener konserndirektør Ole Warberg.
  2. – Drit og tull-butikker med ting ingen har bruk for

    Byturen må bli en fest igjen, skriver Elin Sebjørnsen. Hva mener du må til?
  3. Her er de nye stedene for barna i byen

    En splitter ny lekeplass åpnet på Laksevåg forrige uke. Se hvilke nye steder barna i byen kan besøke.
  1. Er din nærbutikk byens beste? Nominer din favoritt her.

  2. Nå skal Bergens beste burger kåres

  3. Her får du byens beste kebaber

  4. Bergenserne har talt: Han har byens beste bar

  5. Tenkte noen på deg? Sjekk alle nominasjonene her.

  6. Dette er turene for barnebarn og besteforeldre

  7. Test Bergens nye lekeplasser eller opplev utsikten fra Sandviksbatteriet

  8. Det måtte en bergenser til for at Antonio skulle forlate Italia. 30 år senere er han et varemerke i Bergen.

  9. Denne kaffen ble kåret til Bergens Beste for ti år siden

  10. Vaksinesjefen flyktet fra sitt krigsherjede hjemland som 17-åring: – Jeg ville ikke drepe

  11. Arne har kjørt bergensere på jobb under pandemien. På fritiden fraktet han smittede.

  12. Plutselig var det utrygt for Geir (75) å gå på butikken. Da tok 17-åringen Marius grep.

  13. Fløyen-sjefen: – Vår ambisjon er å være en destinasjon for alle

  14. Håkon var isolert i 17 dager. Da kom Lise-May til unnsetning.

  15. Nærmere 30.000 stemmer avgitt: – Voldsom respons

  16. – Jeg utdannet meg til frisør i Kurdistan. Nå har jeg endelig min egen salong i Norge.

  17. I det tidligere apoteket på Møhlenpris rammer Lisbeth inn bergensernes bilder. – Folk liker å snakke med dem som gjør jobben.

  18. – Jeg fikk helt gåsehud

  19. – Jeg vet ikke om ryktene gikk om at det var mye damer her

  20. – Jeg begynte i oppvasken på Sumo, og fikk til slutt min egen restaurant

  21. Butikkeiere satser i Bergen: – Dere er skikkelig patrioter

  22. «Bergen er ikke en by for pyser»

  23. – Dette er et viktig tilbud for dem som ikke passer inn i det vanlige idrettslivet

  24. – Mange barn får oppfylt drømmen sin om å stå på scenen

  25. – Vår kebab skiller seg ut. Her har vi ekte shish-kebab.

Mest lest

  1. Trafikken direkte

  2. Nyheter direkte

  3. Ny superbåt skal fakke tjuvfiskere: – Har aldri hatt et så avansert fartøy

  4. Erik Ravnanger var overvektig og i elendig form før han møtte Benedicte Kristoffersen. Her er de på vei til sitt eget bryllup.

  1. Bergens Beste
  2. Butikker
  3. Handel
  4. Næringsliv
  5. Holzweiler