SUV-duell: Du får det du betaler for
Opel har oppgradert sin Mokka, og nå prøver Audi seg for første gang i små-SUV-segmentet. Resultatet er vidt forskjellig.
- Morten Abrahamsen

Ganske små SUV-er er populære, det har Opel merket siden de kom med Mokka for noen år siden. Nå vil også Audi ha en bit av dette markedet. Q2 er deres minste av Q-modell, det vil si biler med større eller mindre snev av SUV.
Opel på sin side har nylig har kommet med en oppgradert og oppdatert versjon av Mokka, som har fått navnet Mokka X.
De to bilenes største likhet er segmentet. Opel har valgt å legge seg i midtsjiktet når det gjelder utseende, det innebærer at de har laget en klump som ligner mange andre små-SUV-er. Mens Audi har gått for den noe mer visuelt utfordrende typen, som både skal se unik og tøff ut, slik som Mini Countryman.
V60 til over én million:
Volvo tøffer seg
Masse utstyr
Det er vanskelig å kalle dem pene, men Audien har karakter, det gjelder ikke Mokka X. Det Opelen har, er en relativt gunstig pakke. Her får man mye utstyr for en sympatisk sum. Utgaven vi tester, har firehjulstrekk, mengder av utstyr og en passende bensinmotor på 150 hestekrefter, til 375.000 kroner.
Det skal man ikke klage på. Utstyrsnivået er «premium», med en rekke elementer som for kort tid siden var forbeholdt biler til over millionen, det samme kan dog ikke sies om resten av bilen.
Her er Audi mer på hjemmebane. De har laget biler i det øvre sjiktet av en rekke segmenter i en årrekke, og har god kontroll på hvordan man setter sammen en bil som forsvarer en høyere pris.Det litt uklare begrepet «premium», som Opel så definitivt matcher når det gjelder utstyr, innebærer nemlig summen av en rekke detaljer – detaljer som gir god en kjøreopplevelse, og en følelse av at man sitter i en bil som er godt over middels.
Skjebnemodell for Alfa Romeo
Premium eller ikke
Audi Q2 er der. Materialer, utvendig og innvendig utseende og ikke minst selve drivlinjen ligger noen knepp over Opels bidrag. Noe man må betale for.
I utgangspunktet ser de to bilene ut til å tømme lommeboken i omtrent samme grad, men det er før man har fylt opp Q2 med det samme utstyret som kommer med Opels «premiumpakke». Da skiller det fort 75.000 kroner.
Og som om ikke det var nok, Q2-en vi tester har kun trekk på fremre aksling. Foreløpig har ikke Q2 med bensinmotor firehjulstrekk, da må man velge diesel på 150 eller 190 hestekrefter. Billigste utgave av disse starter på vel 400.000.
På veien er Q2 en kvikk og morsom liten bil. Den kjører veldig likt en tilsvarende kompaktbil, med en kjapp automatgirkasse, muligheter til å stille inn bilens ønskede karakteristika og en rimelig direkte og presis styring.
Ford Edge er mer traust enn sporty
På det jevne
Mokka X er mer på det jevne, der særlig en treg girkasse preger kjøreopplevelsen. Det virker som den ikke klarer å få motoren til å levere de kreftene den har på papiret.
Girkassen er seig i skiftene og timer dem litt rart. Styringen er ullen. Dette er en bil som raskt fremstår som greit fornuftig, men lite mer.
Ikke noe galt i det. Biler kan godt nøye seg med å være bruksgjenstander som flytter noen folk og noe bagasje fra A til B. Er man ute etter noe mer, koster det også mer.
Oppsummering
Q2 med riktig utstyr blir dyr, men er også en bil det er lett å like. Som vekker litt oppmerksomhet, kan by på morsomme kjøreturer og høy standard, og har bedre bagasjeplass enn Mokka X.
Det er rett og slett så kjedelig som at man får det man betaler for.