BMW har pusset opp 1-serie

Den største og beste nyheten befinner seg under panseret.

SMÅ ENDRINGER: Utvendig er det små endringer på BMW 1-serie etter oppgraderingen. Jan Harry Svendsen

Bakhjulsdrift og fløyelsmyk gange fra en rekkesekser. Slik ville en biltest av en BMW for 20 år siden ha startet.

Fortsatt er bakhjulsdriften på plass, men rekkesekseren er byttet ut med en tresylindret dieselmotor i grunnmodellen av 1-serie.

Fløyelsmyk

Jeg trykker på startknappen og motoren våkner fra nattens dvale. Umiddelbart blir jeg litt usikker. For det var vel en tresylindret motor i denne bilen?

TRAUST: Bak rattet er det tilbakeholdenhet som møter deg. Fortsatt er oversiktligheten og kvalitetsfølelsen høy, men lekent er det ikke. Jan Harry Svendsen

Normalt dirrer og vibrerer slike motorer, men denne er silkemyk. Ute på veien gir de 116 hestekreftene gode kjøreytelser.Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer går unna på rett under 11 sekunder, og med et maksimalt dreiemoment på 270 Nm fra 1750 omdreininger i minuttet mangler det heller ikke på seigdragningsevne.

Les også

Derfor får alle 911-modeller turbo

Les også

Førerassistenter kan halvere antall døde og skadede på norske veier

Les også

Disse bilverkstedene er vi mest fornøyd med

Morsom

BMW 116d krysser av i de viktigste boksene for dem som velger merket. Motoren er villig og silkemyk.

Den 8-trinns automatiske girkassen gjør bilen behagelig lettkjørt i byen, og tilstrekkelig sportslig på landeveien.

Fortsatt er bakhjulsdriften på plass i 1-serie, og fortsatt legger det grunnen for en litt mer engasjerende kjøreopplevelse enn forhjulsdriften til mange av konkurrentene.

TRE SYLINDRE: Den nye dieselmotoren har et slagvolum på 1,5 liter og yter 116 hestekrefter. Sammen med den 8-trinns automatiske girkassen oppfyller den de fleste behov. Jan Harry Svendsen

Heller ikke komforten er glemt. Både fjæringskomfort og det lave innvendige støynivået, sammen med en fin kjørestilling, gjør det lett å leve med 116d i det daglige.Men ikke alt er rosenrødt. Fortsatt er 1-serie trangere enn konkurrentene.

Innsteget til baksetet er plundrete, og beinplassen er ikke god. Fokuset ligger som vanlig på føreren i BMW.

Fortsatt kostbar

Bilen kan, som så mange av konkurrentene i denne klassen, virke rimelig på papiret. Men det er ikke mange kryss i listen over ekstrautstyr som skal til, før prisen skyter til vers.

Dermed holder BMW også her tradisjonene i hevd – og følger med på prisbildet til konkurrentene fra Audi og Mercedes-Benz.

Skuffet blir du også dersom du stoler på bilens oppgitte forbruk.

BMW oppgir det til å være 0,4 liter ved blandet kjøring, mens vi målte forbruket til å være 0,65 liter.