Oslo – Trondheim på én liter bensin
Studenter fra NTNU mener hydrogen er et langt mer effektivt drivstoff enn elektrisitet.
- Morten Abrahamsen

En gruppe studenter fra NTNU har laget en hydrogenbil som skal være med i Shell Eco Marathon i London i slutten av juni.
— Hydrogen representerer en revolusjon innen motorteknologi som kan løfte transportindustrien inn i fornybarsamfunnet, sier Maria Utseth Christoffersen, som er prosjektleder og som til daglig studerer produktutvikling og produksjon ved NTNU, i en pressemelding.
- Oversikt: Slik blir bilavgiftene fremover
Egnet energikilde
Ved hjelp av sponsoren DNV GL har Christoffersen og en gruppe på til sammen 20 studenter konstruert bilen som har fått navnet DNV GL Fuel Fighter.
Hun mener hydrogen er en mer egnet energikilde enn elektrisitet, men at selve teknologien rundt hydrogen per i dag er mindre utviklet.
Flere dødsulykker på europeiske veier
Dette får skylden.
Elbilen har større begrensninger— Hydrogenbilen kan tankes opp på noen få minutter. I tillegg kan DNV GL Fuel Fighter tilbakelegge distansen Oslo til Trondheim på energi tilsvarende én liter bensin, uten å avgi annet utslipp enn ren vanndamp, sier Christoffersen.
Hun trekker fram at en elbil har begrensninger knyttet til vekt, rekkevidde og ladetid på grunn av batteriene.
Studentene har også fått støtte fra Toyota, som også har valgt å satse på hydrogenbiler, ikke elbiler. De har som mål å produsere 30.000 hydrogenbiler i 2020, og skal lansere sin første serieproduserte bil av denne typen i Norge, Mirai, i løpet av 2016. Fått med deg denne?
Apple vil lage elbil
Karbonkarosseri
Teamet fra NTNU sier at en hydrogenbil i praksis er en elbil der batteriet er byttet ut med en hydrogentank og brenselcelle, og at brenselceller er svært effektive energibærere.
Bilen de har laget, har et karbonkarosseri, er én meter høy, 160 centimeter bred og tre meter lang, og har plass til én person.
Fjorårets vinner i Shell Eco Marathon hadde et drivstofforbruk på 150,5 kilometer per kilowattime, målet deres er å være enda mer gjerrig enn dette. Til sammenligning har en vanlig personbil et forbruk på 4,3 kilometer per kilowattime.
Opptatt av hybrid— og elbil? Sjekk disse: