- Vil slite med å nå klimamålene
NAF er skuffet etter at det ikke ble tatt grep for å stimulere til en mer miljøvennlig og trafikksikker bilpark i statsbudsjettet.

— NAF har lenge vært en pådriver for å flytte bilavgiftene fra det som er i motorrommet, til det som kommer ut av eksosrøret, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
Dette betyr statsbudsjettet for småbarnsfamilier.
Her er de viktigste punktene.
Vil slite
Hun frykter at regjeringens klimamål kan bli vanskelige å nå ettersom statsbudsjettet ikke stimulerer til en mer miljøvennlig bilpark.
— I revidert budsjett tidligere i år kom det en lovende bilavgiftspakke som vi forventet å se et avtrykk av i dette statsbudsjettet. Men det kom ingenting. Det betyr at vi kommer til å slite med å nå klimamålene som politikerne har satt for 2020, sier Sagedal.
- Fikk du med deg denne nyheten? Her harble det nylig forbudt å røyke med barn i bilen. Nå vil norske organisasjoner ha samme forbud her hjemme.
Ingen tid å miste
— I vår ble de fire borgerlige partiene langt på vei enige om at biler som slipper ut minst, skulle få avgiftslette, samtidig som effektavgiften på sikt skulle fases ut. I tillegg skulle betydningen av bilenes vekt reduseres, sier Sagedal.
Hun påpeker at avgiftspolitikken er avgjørende for å få folk til å ta riktige valg.
— Det står i statsbudsjettet at regjeringen vil komme tilbake til dette. Men vi har ikke noen tid å miste. Dette statsbudsjettet er ikke bra for verken miljø eller trafikksikkerhet, sier Sagedal.
- Christina (34) sparte tusenvis på dette geniale trikset.Fikset bilen med stokk og sokk
Europas eldste bilpark
En endring av bilavgiftene kunne påvirket utskiftningen av en den norske bilparken, som er en av Europas eldste.
- Forbrukerrådet har rangert av nybilgarantier.Stor undersøkelse: Her er bilmerkene med de beste garantiene
Ifølge NAF har det ikke vært noen endringer i disse avgiftene i de årene Høyre og Fremskrittspartiet har sittet i regjering.