«Seks av ti barn (kan) ikke norsk når de starter på skolen»

LESELYST: Elever på Storhaug skole i Stavanger får leseopplæring. Men hvor mange elever i Oslo trenger særskilt norskopplæring? JAN TORE GLENJEN, STAVANGER AFTENBLAD (arkiv)

Aps byrådslederkandidat i Oslo, Libe Rieber-Mohn, møtte Høyres byrådsleder Stian Berger Røsland i debatt på NRKs østlandssending 5. september. Duellantene var innom mange tema, deriblant skolen i hovedstaden.

— Når seks av ti barn ikke kan norsk når de starter på skolen, så betyr det at vi må satse på barnehager, vi må satse på helsekontroller og følge barn systematisk opp slik at de har muligheten til å lykkes i Oslo-skolen, sa Rieber-Mohn.

Innvandrerbarn

Påstanden om 60 prosent språk-ukyndige barn i Oslo ble ikke imøtegått, verken av programleder eller byrådsleder.

Vi spurte Libe Rieber-Mohn om dokumentasjon. Svaret kom fra Hans Christian Lillehagen i Oslo Ap.

«Det kom nok litt upresist ut i tv-debatten og at det korrekte er at 6 av 10 innvandrerbarn: Mer enn 3 av 4 innvandrerbarn i Oslo er født i Norge. Likevel må 6 av 10 ha «spesialtilpasset norskundervisning». Årsaken er at de kan så dårlig norsk når de begynner på skolen at de ikke klarer å følge en vanlig klassetime. Forrige skoleår gjaldt dette 13.000 barn. (Kilde: Utdanningsdirektoratet/Oslo kommune)», skríver han til faktasjekk.no.

Kommunens tall

Oslo kommunes utdanningsetat bekrefter at Libe Rieber-Mohns påstand ikke stemmer. Etatens egen statistikk viser at det i skoleåret 2010/11 gikk 54.344 elever i Oslo-skolen.

13.701 av disse fikk vedtak om såkalt særskilt norskopplæring, fordi norskkunnskapene var for dårlige til at de kunne følge den vanlige undervisningen. Hjemmelen for særskilt norskopplæring er gitt i Opplæringslovas §2-8. Omregnet betyr det at 25,2 prosent av elevene i Oslo hadde et slikt vedtak.

21.626 elever i Oslo hadde et annet morsmål enn norsk og samisk. 63,3 prosent av dem med annet morsmål enn norsk og samisk fikk altså særskilt norskopplæring i Oslo-skolen.

Kommunikasjonsrådgiver Åse Solberg i utdanningsetaten presiserer at dette er totaltall for hele Oslo-skolen.

— Vi har ikke tall bare for dem som begynner på skolen, sier Solberg.

Oslo kommunes kartleggingsprøver gir et anslag over omfanget av leseproblematikk i første klasse.

  • Andelen førsteklassinger som lå under bekymringsgrensen i testen «identifisere første lyd i ord» var i 2010 6,9 prosent.
  • Andelen førsteklassinger som lå under bekymringsgrensen i testen «setningsforståelse» var sammer år 8,0 prosent.

Rate: Feil

Påstand: «Seks av ti barn (kan) ikke norsk når de starter på skolen»

Kilde for påstand: Libe Rieber-Mohn (Ap) i NRK-debatt 5. september 2011

Vår konklusjon: Først og fremst: Sammenligningen av å ikke kunne norsk og vedtak om særskilt norskopplæring er problematisk. I tillegg viser Rieber-Mohn til tall som gjelder hele Oslo-skolen, ikke bare barn som starter på skolen. Hovedproblemet er likevel at Rieber-Mohn blander sammen barn og innvandrerbarn. Påstanden er feil.

Vurdert av: Tor Olav Mørseth, nyhetsredaktør