Forbrukerombudet kritisk til Telenors markedsføring av mobilkjøp-ordning
Forbrukerombudet mener Telenor villeder kundene når de reklamerer med sin nye salgsmodell for mobiltelefoner. Mobilselskapet selv sier de ikke tåkelegger noen ting med Swap-ordningen.

I juni lanserte Telenor Swap, et tilbud som ifølge mobilgigantens markedsføring gir kundene «halv pris på ny mobil».
Forbrukerombudet mente det ikke stemte
, og viste til at Swap-prisen for mobiltelefoner gjennomgående er høyere enn kontantkjøpprisen.
I et brev til Telenor stilte derfor Forbrukerombudet spørsmål ved markedsføringen og avtalevilkår, og hvorvidt disse er i samsvar med kravene i markedsføringsloven og øvrig lovverk.
I svarbrevet fra advokatkontoret Hjort datert 15. august, argumenterer Telenor med at det man må betale ekstra for telefonen på avbetaling, er en forsikring mot knust skjerm og muligheten til å bytte inn telefonen i en ny etter 12 — 24 måneder, skriver NRK.
Slik vil «nye» Instagram vinne tilbake brukere fra Snapchat
— Tåkelegger ingenting
— Vi tåkelegger ingenting. Dette er vi åpne og tydelige på. Prisen fremkommer tydelig, det fremkommer tydelig hva som er inkludert, og hvilken avtale kunden har inngått, sier Telenors Bjørn Ivar Moen til NRK. Han er leder for selskapets mobildivisjon.
Men forbrukerombud Gry Nergård er altså av en annen oppfatning. Telenor reklamerer med at de i denne ordningen selger mobiltelefoner på avbetaling over to år, uten å kreve renter eller andre gebyrer. Men det stemmer ikke, sier Nergård.— Vi mener at det er vanskelig å kunne bruke begreper som rentefri og kostnadsfri når telefonene som kjøpes gjennom dette abonnementet, er dyrere. Vi mener at markedsføringen er villedende og ulovlig, sier Nergaard.
Ifølge NRKs utregning blir en iPhone 6 eksempelvis 13 prosent dyrere gjennom Swap-abonnementet enn å kjøpe den kontant. I et brev fra advokatkontoret Hjort, fastslår selskapet at det ikke er noen rente i de 13 prosentene man må betale ekstra for telefonen på avbetaling, men at det her inngår forsikring og rett til ny leasingavtale.
Forbrukerombudet skal nå gå gjennom Telenors argumenter. Blir man ikke enige, vil ombudet sende saken over til Markedsrådet.
Myte eller fakta:
Må man dra ut laderen etter bruk?
Nå kan du prøvekjøre mobilabonnementet før du bestemmer deg
Telenor får kritikk for «mobil til halv pris-reklame»
Teknologimagasinet om vanntette mobiler: