49.000 passasjerer rammet av SAS-streiken tirsdag. Pilotene har ingen planer om å gi seg

– Man kan ikke diktere eller terminere avtaler, mener pilotenes forbundsleder.

STRANDET: Oslo lufthavn Gardermoen var full av streikefaste passasjerer fredag. Ole Berg-Rusten, / NTB scanpix

Dag fem. 49.000 nye streikefaste passasjerer. 546 flyvninger innstilt.

– Ikke noe nytt å fortelle utover det, dessverre, melder SAS’ informasjonssjef Knut Morten Johansen i en tekstmelding til Aftenposten tirsdag morgen.

Dag seks blir ikke annerledes. Onsdag innstiller SAS 504 nye avganger. Det vil få konsekvenser for nesten 50.000 passasjerer.

1400 SAS-piloters aksjon for høyere lønn og mer forutsigbare arbeidstider har rammet flere hundre tusen passasjerer siden fredag.

– Jeg er dypt bekymret over at pilotforeningenes streik ikke er løst, men fortsetter å ramme våre kunder. Konsekvensene er alvorlige for alle reisende, for samfunnet og for alle våre medarbeidere som jobber døgnet rundt for å hjelpe kundene, sier SAS-direktør Rickard Gustafson til NTB.

Ekstra Norwegian-avganger

Norwegian setter også de neste dagene opp ekstra avganger, blant annet til og fra Bergen onsdag og fredag:

Onsdag:
Bergen til Oslo, avgang klokken 08.00
Oslo til Bergen, avgang klokken 19.55

Fredag:
Oslo til Bergen, avgang klokken 21.45
Bergen til Oslo, avgang klokken 16.10

Ingen planlagt kontakt

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund har ingen løsning å rapportere om fra pilotenes side av SAS-konflikten.

– Vi ønsker å komme tilbake og finne løsning på konflikten så raskt som mulig. Men samtidig streiker pilotene til man finner løsninger som ikke har vært mulig å finne til nå, sier han.

En kilde med innsikt i forhandlingene opplyser til Aftenposten at det tirsdag morgen ikke er noen planlagt kontakt mellom partene.

HOLDER UT: Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund forteller at pilotene vil streike til de finner løsninger som ikke har vært mulig å finne til nå. Ruud, Vidar / NTB scanpix

Carlsen krever at SAS-sjef Rickard Gustafson på den andre siden av forhandlingsbordet viser nødvendig lederskap.

– Som ansvarlig part kan man ikke ensidig diktere eller terminere avtaler. Vi må finne gode løsninger sammen. Det har ikke vært gjort til nå, og det er også blant årsakene til at man havnet uti den leie konflikten som nå har rammet så mange.

– Ja, når så mange er rammet, hvor langt er dere villig til å gå for kravene deres?

– Vi ser at enkelte beskylder våre medlemmer for å ta passasjerene som gisler, men det er jo alltid to parter i en konflikt. Det er derfor nå partenes ansvar å finne en balansert løsning. Det er likevel ikke tvil om at streikeviljen er stor, og det må bli adressert på en god måte, sier forbundslederen.

KØ: Mange trengte å booke om reisen sin på Flesland fredag. Bjørn Erik Larsen

Frykter ikke konkurs

- Det har vært hevdet at turnusordningene er det aller viktigste for pilotene. Kan dere da gå med på å roe ned lønnskravene?

– Jeg ønsker ikke å kommentere hva man ønsker. Vi forhandler ikke med mediene, det gjøres ved forhandlingsbordet. Men det er klart at når partene setter seg ned ved bordet, påhviler det dem et stort ansvar for å finne en balansert løsning. Men det er kommet frem de siste dagene at Gustafson har fått kompensasjon for tidligere lønnskutt. Det er ikke unaturlig at også andre grupper adresserer det kravet.

– Er dere bekymret for SAS’ overlevelse hvis dere stiller for høye lønnskrav?

– På ingen måte. Det har vært gjort en imponerende snuoperasjon under Gustafsons ledelse, underskudd er snudd til 4 milliarder i overskudd de siste årene. Det er nødvendig å ha en streng kostnadskontroll. SAS ligger likevel langt bak sine konkurrenter på blant annet lønnsnivå og turnusordninger for sine piloter, og et slikt kostnadsnivå må SAS faktisk klare å bære, mener Carlsen.