Eksperter ser slutten for kabel-TV
I løpet av høsten blir det fritt frem for å bare kjøpe internett og ikke kabel-TV fra Get og Canal Digital. Om noen år vil kabel-tv forsvinne helt, spår eksperter.
- Ntb

TV-distributørene Get og Canal Digital varsler begge at de vil slutte å tvinge kundene til å abonnere på både bredbånd og kabel-TV.
Sammenkobling av disse produktene har vært en torn i øyet på Forbrukerombudet, som har krevd større valgfrihet på vegne av TV-seerne, noe folk nå får, skriver Klassekampen.
Han sparer 7680 kroner i året:
Roger kaster ut Get-boksen uten å miste bredbåndet
Strategidirektør Morten Holst i det digitale rådgivningsselskapet Innocode er ikke i tvil om hvor det vil ende.
— Fortsetter utviklingen som den gjør nå vil kabel-tv være mer eller mindre utfaset innen fem til sju år, på samme måte som fasttelefonen forsvant etter hvert, sier han til avisen.
Én million kabel-TV-kunder blir kvitt tvangstrøya:
Nå kan du snart kutte TV-kabelen uten å miste bredbåndet
Tror den vil forsvinne
Han får støtte fra Erik Solberg i mediebyråbyrået Carat.
— Vi vil ikke se et stort skille over natten, men på sikt tror jeg coaxkabelen vil forsvinne fra TV-stua, mens eternettkabelen overlever og gir folk tilgang til det de trenger av TV over internett, sier Solberg,
I Norge er det Telenor-eide Canal Digital og Get som dominerer markedet for kabel-TV.
I fjor hadde de to selskapene en markedsandel på 93 prosent, noe som utgjør
om lag én million kunder
. Begge bekrefter overfor Klassekampen at de har planene klare for å innføre valgfritt abonnement på TV og internett innen utløpet av året. (©NTB)
Provoserende? Hilde vil ha bredbånd, må også betale for TV
Teknologimagasinet om kabelkutting:
Få flere gode saker fra digital:
Hilde vil ha bredbånd, må også betale for TV
Det tregeste bredbåndet koster mest
Med disse dingsene klarer du deg uten kabel-TV
Vil ikke ha aldersgrense på Facebook og Snapchat
Altibox flytter TV-hverdagen din til nettskyen
Nå kan du sjekke Netflix-hastigheten din
Følg oss på Twitter og Facebook:@GeirAmundsen,@RIKSdigital ogFacebook