Bilen din kan bli forsinket

I hvert fall hvis du har bestilt en japansk.

Publisert: Publisert:

Ettervirkningene av jordskjelvet og den påfølgende tsunamien i Japan 11. mars har skapt til dels store problemer for den japanske bilindustrien.

Først nå begynner den sakte å våkne til liv igjen.

Det kan også bety at du ikke får bilen du har bestilt til avtalt tid, viser vår gjennomgang.

Toyota: Halv fart fra mandag

— Situasjonen har ikke gitt seg utslag i forsinkede biler eller deleleveranser i Norge så langt, men det er fortsatt usikkert hvordan det blir på lengre sikt, sier Toyota Norge AS’ informasjonssjef Espen Olsen.

— På en eller annen måte vil det bli noen biler som blir forsinket til Norge, sier Olsen.

  • Her står det at de planlegger å gjenoppta produksjonen ved alle fabrikker mandag 18. april, men med 50 prosent av normal kapasitet frem til begynnelsen av mai – før ny vurdering. Deleleveransene avgjør, sier Olsen, som trøster seg med biler på lager – og bilbåt underveis til furet værbitt.

Politiets fartsmålere er ikke godkjent

Ny modell forsinkes

- Når vil leveringsproblemene bli større?

  • De kan begynne å gjøre seg gjeldende fra junilevering og utover, men det ser nå ut som de kommer opp igjen ganske fort, mener Olsen.

55 prosent av alle Toyota-modeller som selges i Norge, produseres ved Burnaston-fabrikken i England. Dette gjelder Auris, Avensis og Auris hybrid. Den nye Verso S-modellen produseres i Japan, og vil derfor bli forsinket, sier Olsen, og legger til at totalsituasjonen for Lexus er noenlunde lik som for Toyota.

Honda: Mulig problem på sensommeren

Honda sliter med samme problem ved sin fabrikk i Swindon i England, som produserer CR-V-, Civic- og Jazz-modellene for det norske markedet

  • Det betyr halvert ukesproduksjon fra mandag til ut mai, sier Honda Motor Europe Ltd. Norges daglige leder Anders Henni.

- Har dere leveringsproblemer?

  • Vi har biler på lager og biler som er på vei inn. I den grad det blir et problem, blir det fra ettersommeren. I verste fall må enkelte vente litt på bilen sin. Men produksjonen er i gang, dog med 50 prosent, fra mandag. Jeg både håper og tror de bestilte bilene blir prioritert, sier Henni.

Tre-fjerdedeler av bilene som selges i Norge kommer fra England.

Der sa talsmann Paul Ormond i går at produksjonen har basert seg på lagerførte deler så langt, men at det nå ikke er mulig å fortsette i normalt tempo.

Honda har tidligere senket tempoet ved sine fabrikker i USA, Canada, India, Mexico, Filippinene og Tyrkia.

Slik kan du slippe å betale verkstedregningen

Mazda: Bak skjema, prioriterer bestilte

Informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Mazda Motor Norge sier produksjonen er i gang igjen, men at den fortsatt er et stykke unna full kapasitet.

  • Årsaken er manglende deleleveranser, sier Bakkum, og legger til at allerede bestilte biler prioriteres på fabrikkene.
  • Per i dag kjenner vi ikke til at noen av våre kunder skal måtte vente mye lengre på sin bil, hevder Maneas Bakkum.

- Er det problematisk å få tak i deler for ettermarkedet – og gjelder det i så fall bestemte typer deler?

  • Nei, det skal være nok deler i Europa til å håndtere service og reparasjoner i lang tid fremover.

Til forskjell fra Toyota, Honda og Nissan har Mazda ingen produksjon i Europa.

Subaru: Forventer leveringsproblemer

Subaru-fabrikken som produserer modellene Impreza, Legacy, Outback og Forester ligger i Gunma, omtrent 25 mil sørvest for det kriserammede atomkraftverket i Fukushima.

Fabrikken har vært stengt siden jordskjelvet og tsunamien rammet, men er så smått i gang igjen, opplyser informasjonssjef Stian Thrane i Subaru Norge.

En annen fabrikk, som produserer den ennå ikke lanserte modellen Trezia, er fortsatt stengt.

  • Vi vet ennå ikke når produksjonen settes i gang, men venter på beskjed, sier Thrane.

Han bekrefter at Subaru forventer leveringsproblemer, både for biler og deler, utover bilene som allerede er på lager i Norge.

  • Men det er for tidlig å si noe om hvor lange forsinkelsene vil bli, sier Thrane.

Autobahn kan bli tregere i fremtiden

Suzuki: Hevder mindre reduksjoner

Suzuki-importøren RSAs salgssjef Lars Havre sier bilfabrikantens hovedkontor og fabrikker ligger i området Hamamatsu 25 mil sør for Tokyo, og at de derfor er uberørt.

  • Noen underleverandører kan være noe berørt, men per i dag er produksjonen i gang. Vi har fått noe reduksjon i aprilproduksjonen, men dette vil gi små eller ingen virkning på leveransene til våre kunder, hevder Havre.
Nissan: Planlegger pauser

26. april tar Nissan en pause ved sin fabrikk i engelske Sunderland.

Også der er årsaken problemer med deletilgangen. Produksjonsstoppen kan fort bli lengre enn månedens siste tre dager; dette spørsmålet er så langt uavklart, skriver Automotive News.

Den japanske næringslivsavisen Nikkeimelder i dag at Nissan, i likhet med Toyota, starter opp igjen i Japan 18. april.

Oppstarten gjelder fabrikken i Iwaki i Fukushima-området, som ble hardt rammet av jordskjelv.

Vi har ikke lykkes å komme i kontakt med den norske Nissan-importørens markedssjef Frode Langli.

Publisert: