Værforholdene hindrer heving av KNM «Helge Ingstad»

Vanskelige værforhold gjør at det kan drøye til etter påske før hevingen av KNM «Helge Ingstad» kan starte.

Publisert:

KLARE: Kranskipene «Gulliver» og «Rambiz» ligger på Hanøytangen, klare for å heve KNM «Helge Ingstad» så fregatten kan transporteres tilbake til Haakonsvern. Foto: GEIR MARTIN STRANDE (ARKIV)

NTB

Fregatten KNM «Helge Ingstad» har ligget i Hjeltefjorden etter at den kolliderte med oljetankeren «Sola TS» torsdag 8. november.

Tidligere i februar uttalte Forsvaret at hevingen kan begynne når været tillater det. For å starte selve hevingen av fregatten kreves det akseptable værforhold i fem-seks sammenhengende dager, opplyser Forsvaret.

Været i området rundt Hjeltefjorden er skiftende. Lokalkjente sier at man på få timer kan oppleve både sludd, regn, vind, snø og sol. Dermed blir det vanskelig å starte hevingen før påske, tror Hansen, som har brukt de siste dagene på å analysere værstatistikk for området de siste 15 årene.

– Historisk sett har det hendt at vi har opplevd seks dager med stabilt vær på disse tider, men det hører til sjeldenhetene. Vi er heldige om hevingen kan starte før påske, sier meteorolog Roar Hansen i Storm Geo til Teknisk Ukeblad.

Hansen jobber syv dager i uken med å analysere og gi rapporter om været. Han er særlig bekymret for dønninger.

– Den kanskje aller største utfordringen er såkalte langperiodiske dønninger. De har sin opprinnelse i Atlanterhavet, beveger seg inn i Nordsjøen og inn i Hjeltefjorden. Det er bare under spesielle forhold at det går dønninger helt inn i fjorden, men det er viktig å finne ut av nøyaktig hvor utsatt området er, sier han.

Publisert: