Disse bilverkstedene er vi mest fornøyd med

Eier du en Audi, BMW eller Mercedes-Benz er sjansen stor for at du ikke er spesielt godt fornøyd med bilverkstedet. Men ett premiummerke skiller seg positivt ut.

Publisert:

TIL TOPPS: Lexus har de mest fornøyde eierne. Samtidig er Lexus-eiere mest fornøyd med servicen når bilen skal på verksted. Foto: THOMAS LARSEN/NTB Scanpix

  1. MISFORNØYDE: Eiere av kostbare biler er ofte misfornøyd med verkstedet og servicen de får. Foto: NTB scanpix

  2. HØYE FORVENTNINGER: – Eiere av kostbare biler har høye forventninger. Derfor blir de også skuffet når verkstedet ikke følger opp med topp service, sier administrerende direktør Mikkel Korntved i Loyalty Group. Foto: JAN HARRY SVENDSEN

Prisen på bilen betyr lite når kundene skal rangere hvor godt fornøyd de er med verkstedet. Med unntak av Lexus er eierne av kostbare biler ofte misfornøyd med verkstedsoppholdet.

Det viser AutoIndex 2015, der 7344 norske bileiere avslører sin (u)tilfredshet med verkstedene og servicen.

Se listeoversikt over hvilke kunder som er mest fornøyd og misfornøyd nederst i saken

Dyrt med deler

Spesielt eiere av Audi mener at deleprisene er for høye. Av alle merkene i undersøkelsen havner det tyske premiummerket på jumboplass når man rangerer hvordan kundene opplever prisnivået på reservedeler.

HØYE FORVENTNINGER: – Eiere av kostbare biler har høye forventninger. Derfor blir de også skuffet når verkstedet ikke følger opp med topp service, sier administrerende direktør Mikkel Korntved i Loyalty Group. Foto: JAN HARRY SVENDSEN

BMW og Mercedes kommer litt bedre ut enn Audi, men eierne av disse merkene mener også importørene tar seg for godt betalt. Det synet deles ikke av Renault— og Lexus-eierne, som er langt mer fornøyd med prisene. Også eiere av Opel, Citroën og Mini mener at deleprisene er lave til sine biler.- Ser vi nærmere på svarene som danner grunnlag for totalvurderingen av service, er både BMW- og Mercedes-eiere langt under gjennomsnittlig fornøyd både med verkstedenes evne til å yte øyeblikkelig hjelp og med prisene på deler og tilbehør, sier administrerende direktør Mikkel Korntved i konsulentselskapet Loyalty Group, som står bak undersøkelsen.

Les også

Dette irriterer bileiere mest

Høye forventninger

Premiummerkene havner alle, med unntak av Lexus, under gjennomsnittet når man ser på hvordan kundene opplever service og verkstedstjenester.

— Lexus gjør stadig en flott jobb i Norge, også når det gjelder verksted og service. Ikke overraskende hevder også selskapets andre merke, Toyota, seg bra. Det som er overraskende, er at merker som folk ellers er mindre fornøyd med, har verksteder som gir kundene gode opplevelser. Eksempler er Peugeot, Suzuki, Citroën, Mazda, Renault og Opel. For de mer kostbare bilene ser vi at kundene har høyere forventninger. Kjøper man en kostbar bil, forventer man også topp service for å bli fornøyd, og her blir mange kunder skuffet, sier Korntved.

Les også

Tesla kan ødelegge for ladbare hybrider

Mener verkstedene slurver

MISFORNØYDE: Eiere av kostbare biler er ofte misfornøyd med verkstedet og servicen de får. Foto: David Trood

Undersøkelsen viser også at mange av kundene mener verkstedene slurver med å rette feil når bilen er på service. Spesielt misfornøyd er eierne av Volvo og Mercedes-Benz, mens merkeverkstedene for Audi og BMW er grundigere.Verst står det likevel til med Ford, Hyundai, Mini og Fiat, som havner helt i bunn av listen. Best er Lexus, Toyota, Subaru og Skoda. Her opplever eierne at avtalte feil i stor grad rettes når bilen først er på verksted.

— Svarene i AutoIndex viser med all tydelighet at mange importører har mye å hente hva gjelder servicenivået på verkstedstjenester. Spesielt gjelder det de mer kostbare merkene, avslutter Korntvedt.

Slik velger du rett verksted

Be om pristilbud før du velger verksted.

— Beskriv hva som skal gjøres med bilen så nøye som mulig, og be om skriftlig tilbud. Da kan du vise til det i ettertid. Samtidig er det smart å be om pristilbud fra flere verksteder, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Opplysningsplikt

UNDERSØK PRISER: Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, anbefaler at man henter inn skriftlige tilbud fra flere verksteder. Foto: Kjell Håkon K. Larsen

Dersom kostnaden på reparasjonen ikke står i forhold til bilens verdi, skal du informeres om dette før avtalen inngås eller arbeidet starter.Det samme gjelder dersom verkstedet får grunn til å anta at prisen blir betydelig høyere enn det du kunne vente.

— Dersom verkstedet har gitt et prisoverslag, skal ikke prisen overstige det oppgitte beløpet vesentlig, og i hvert fall ikke med mer enn 15 prosent. Om det skal bli behov for tilleggsarbeider underveis, har verkstedene plikt til å informere deg om dette. Unntaket er dersom prisen for tilleggsarbeidet er lav sammenliknet med prisen for hele reparasjonen eller servicen, forteller Flønes.

Ikke krav til merkeverksted

Det er ikke lenger noe krav om å bruke merkeverksted for at garantien på nye biler skal gjelde. Men det er et krav til at det faglige arbeidet skal holde samme nivå som på merkeverkstedet.

— Bruker du et frittstående verksted, er det viktig at du forsikrer deg om at verkstedet følger vedlikeholdskravene i garantien, forteller Flønes.

Flere bilsaker verdt å få med seg:

Les også

Høstens største bilnyheter

Les også

Er du utstyrt for en punktering?

Disse kundene er mest fornøyd med verksted og service:

1. Lexus 931 poeng

2. Toyota 903 poeng

3. Subaru 895 poeng

4. Renault 890 poeng

5. Skoda 884 poeng

6. Peugeot 878 poeng

7. Opel 871 poeng

8. Citroën 870 poeng

9. Mazda 867 poeng

10. Volkswagen 867 poeng

Gjennomsnitt 864 poeng. Maksimalt antall poeng 1000.

Disse kundene er mest misfornøyd med verksted og service:

1. Fiat 800 poeng

2. Hyundai 838 poeng

3. Nissan 839 poeng

4. Mitsubishi 841 poeng

5. Ford 845 poeng

6. Honda 849 poeng

7. Mercedes 851 poeng

8. Mini 851 poeng

9. BMW 855 poeng

10. Kia 858 poeng

Gjennomsnitt 864 poeng. Maksimalt antall poeng 1000. ## Disse kundene er mest fornøyd med prisene på deler og tilbehør

1. Renault 848 poeng

2. Lexus 836 poeng

3. Opel 819 poeng

4. Citroën 810 poeng

5. Mini 808 poeng

6. Skoda 799 poeng

7. Subaru 796 poeng

8. Toyota 795 poeng

9. Suzuki 788 poeng

10. Mazda 780 poeng

Gjennomsnitt 768 poeng. Maksimalt antall poeng 1000.

Disse kundene er mest misfornøyd med prisene på deler og tilbehør

1. Audi 709 poeng

2. Mercedes 711 poeng

3. Honda 714 poeng

4. Mitsubishi 715 poeng

5. BMW 724 poeng

6. Hyundai 730 poeng

7. Nissan 732 poeng

8. Fiat 743 poeng

9. Volvo 750 poeng

10. Ford 755 poeng

Gjennomsnitt 768 poeng. Maksimalt antall poeng 1000

Publisert: