Elbilforeningen er bekymret over hybridveksten
Norsk elbilforening frykter at folk vil velge hybridbiler i stedet for elbiler.
- Morten Abrahamsen

– Når de ladbare hybridene blir oppfattet som så attraktive, og salget av elbil går ned, er det et tydelig signal om at elbilfordelene bør bestå i mange år, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
– Særlig så lenge vi ikke vet hvor mye fossilt drivstoff de ladbare hybridene faktisk bruker. Derfor vil vi øke fokuset på konkret forbrukerrådgivning for denne biltypen, sier Bu.
Elbilforeningen er positiv til økningen av plug-in hybrider i det norske markedet, men bare så lenge de erstatter diesel og bensinbiler. De ønsker at hybridbilene spiser av den «riktige» delen av markedet, og altså ikke av elbilmarkedet.
Foreningen påpeker at elbilsalget har gått tilbake i første kvartal 2016 (se tabell lenger ned i saken), mens totalmarkedet har økt med fem prosent, samtidig som det er en
voldsom vekst i hybridsalget.
Dette tyder på at mange har valgt en bil med hybrid drivlinje i stedet for en elbil, mener Elbilforeningen.
– Med ladbare hybrider blir det, i motsetning til med elbilen, opp til eierne å sikre at bilene kjøres miljøvennlig. Det betyr at man må lade ofte. Kjøpere må være klar over at det kreves et ganske fast kjøremønster for at en slik bil skal gi besparelser for både lommebok og miljø, sier Bu.
Nyeste generasjon Prius er langt mer komfortabel enn forgjengeren:
Prøvekjørt: Nye Toyota Prius
Fått med deg denne?
Apple vil lage elbil
Store fordeler
Blir du elbilist nyter du godt av en rekke fordeler i hvert fall til 2017. NAF er blant de som ønsker å beholde fordelene lenger.
Elbilsubsidiene har kostet staten 2,3 milliarder kroner. Dette er likevel det billigste klimatiltaket Norge gjør innenlands, hevdet Transportøkonomisk institutt i en rapport i slutten av 2014.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sa den gang:
— Jeg konstaterer at elbilforeningen mener at alt skal være gratis. Elbilkundene fått enorme fordeler gjennom mange skattefritak. Alle vet at dette ikke kan vare evig. Når endringene kommer er det opp til Stortinget å avgjøre. Det kan også være at penger kan brukes på teknologiutvikling i Norge, fremfor å hjelpe utenlandske bilforhandlere, sa han.
- Oversikt: Slik blir bilavgiftene fremover
Utslippsfritt best
De mener at alt tyder på at de ladbare hybridenes markedsandel vil vokse ytterligere utover året.
– Så lenge forbrukerne er klar over hvordan de skal få mest mulig ut av biltypen, og de ladbare hybridene faktisk fortrenger bensin— og dieselbiler, er det positivt, sier Bu.
Hun mener utslippsfritt alltid vil være best.
– Det skal alltid være det klart beste alternativet å kjøre helt utslippsfritt, mener Bu.
Det norske bilmarkedet er i høy grad nyhetsdrevet, og noe av årsaken til at de senere års elbilvekst har stagnert, er mangelen på nye modeller, mener Bu. I samme periode har det kommet mange nye hybrider fra en rekke forskjellige produsenter. Hybridbilene finnes også i et langt større spekter enn elbilene, slik at det er enklere å finne en bil tilpasset kundenes behov.
Noe helt annet:
To av ti bilførere har vært over i motgående kjørefelt
– Det er nok noe av årsaken til tilbakegangen vi opplever nå for elbiler, sier Bu.
Hun håper dette kan snu neste år, når elbilmodellene Tesla Model X, Hyundai IONIQ og Opel Ampera-e er kommet på markedet.
Hybridbiler versus elbiler
Salget av biler med alternativ drivlinje i Norge januar til mars 2016, sammenlignet med samme periode i fjor.
2016 | 2015 | ||
Elbil | 6425 | 7202 | -11% |
Hybrid | 3659 | 2727 | +34% |
Plug-in hybrid | 4501 | 901 | +395% |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
Opptatt av hybrid— og elbil? Sjekk disse: