33 avganger fra Flesland kansellert. SAS avviser alle krav om erstatning fra reisende.

Streiken er utenfor flyselskapets kontroll, mener SAS-direktør Ove Myrold. Han sier at de reisende ikke får noen erstatning fra selskapet.

STREIK: SAS har satt mange av sine fly på bakken etter at pilotene har gått ut i streik. Disse flyene er parkert på Gardermoen. NTB scanpix

Lørdag ble 329 SAS-flyginger kansellert, noe som rammet nesten 34.000 passasjerer. Søndag gjelder det 587 avganger og 64.000 passasjerer.

Søndag er 25 SAS-avganger fra Flesland kansellert, det samme gjelder foreløpig 8 avganger mandag.

Følgende fly fra Flesland er kansellert:

Søndag:

SK2861 til København, avgang 06.00

SK248 til Oslo, avgang 08.20

SK4156 til Trondheim, avgang 09.10

SK252 til Oslo, avgang 09.20

SK264 til Oslo, avgang 11.20

SK1482 til Stockholm, avgang 11.40

SK268 til Oslo, avgang 13.05

SK4159 til Stavanger, avgang 13.25

SK4170 til Trondheim, avgang 13.55

SK4172 til Trondheim, avgang 15.40

SK272 til Oslo, avgang 15.45

SK278 til Oslo, avgang 16.45

SK276 til Oslo, avgang 17.15

SK4146 til Ålesund, avgang 17.40

SK280 til Oslo, avgang 17.40

SK4146 til Trondheim, avgang 17.40

SK4175 til Stavanger, avgang 17.45

SK284 til Oslo, avgang 18.20

SK2869 til København, avgang 18.40

SK286 til Oslo, avgang 19.25

SK898 til Stockholm, avgang 19.40

SK4188 til Trondheim, avgang 19.50

SK4891 til København, avgang 21.05

SK4150 til Ålesund, avgang 22.35

SK4189 til Stavanger, avgang 22.35

Mandag:

SK2861 til København, avgang 06.00

SK236 til Oslo, avgang 06.10

SK242 til Oslo, avgang 06.30

SK4142 til Trondheim, avgang 06.55

SK238 til Oslo, avgang 07.00

SK4131 til Stavanger, avgang 07.00

SK244 til Oslo, avgang 07.25

SK246 til Oslo, avgang 08.00

– Ekstraordinær omstendighet

Ifølge flysmart24.no avviser SAS alle krav om erstatning fra reisende, fordi de mener streiken er utenfor flyselskapets kontroll.

– Passasjerer er ikke berettiget til kompensasjon dersom forsinkelsen eller kanselleringen skyldtes streik da dette er å betrakte som en ekstraordinær omstendighet utenfor flyselskapets faktiske kontroll, sier SAS-direktør for samfunnskontakt, Ove Myrold, til nettstedet.

Landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson, er uenig.

– Hvis en passasjer blir rammet, anbefaler vi å be om ombooking. Dersom ombooking resulterer i at man blir forsinket i mer enn tre timer til sluttdestinasjon, vil man kunne søke om erstatning fra selskapet, uttalte han til NTB fredag.