Har funnet flere tusen deler etter helikopterstyrten

Havarikommisjonen mangler fortsatt viktige deler og skal søke videre ved Turøy.

VISTE FREM DELER: Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen (til v.) og havariinspektørene Edith Irgens og Tor Nørstegård i Statens Havarikommisjon holdt fredag en pressekonferanse i forbindelse med den foreløpige rapporten etter helikopterulykken på Turøy i slutten av april. SCANPIX

VISTE FREM DELER: På pressekonferansen ble det vist frem deler som er funnet etter ulykken. Avdelingsdirektør Halvorsen understreket at disse ikke må ses på som årsaken til ulykken. - Det er komponenter som befinner seg i kjerneområdet, der vi har hatt størst fokus, men det er ikke gitt at det er det som har utløst ulykken, sa han. SCANPIX

KORROSJON: Havariinspektør Tor Nørstegård understreket at det haster med å få opp vrakdeler fra sjøen på grunn av korrosjon. En av delene som ble vist frem var allerede rustet da den ble funnet, fortalte han. - Tiden jobber mot oss, sa Nørstegård. SCANPIX

I 18.30-tiden presenterte Statens Havarikommisjon den foreløpige rapporten etter helikopterulykken ved Turøy utenfor Bergen 29. april, der 13 personer omkom.

– Det er et komplisert arbeid og mye gjenstår fortsatt, sa avdelingsdirektør Kåre Halvorsen.

Han sa at det er søkt i sjøen så godt som kontinuerlig siden ulykken, og at søket gjenopptas 18. mai.

– Det er funnet mange tusen deler. Vi mangler fortsatt deler, og skal søke videre etter komponenter vi anser det som viktig å få tak i, sa han.

Havariinspektør Tor Nørstegård sa at deler som er funnet i sjøen allerede har begynt å ruste.

– Tiden jobber mot oss, derfor haster det å få opp deler, sa han.

Les også

Beordret ekstra sjekk av Super Puma-helikoptre

VISTE FREM DELER: På pressekonferansen ble det vist frem deler som er funnet etter ulykken. Avdelingsdirektør Halvorsen understreket at disse ikke må ses på som årsaken til ulykken. – Det er komponenter som befinner seg i kjerneområdet, der vi har hatt størst fokus, men det er ikke gitt at det er det som har utløst ulykken, sa han. SCANPIX

Girboks-deler kan gi svar

Den foreløpige rapporten, som kan leses her, handler om arbeidet som er gjort så langt og de videre planene. Ifølge rapporten var alt normalt helt frem til en plutselig katastrofal feil inntraff. Opptakene på taleregistratoren (CVFDR), som tar opp samtalene i cockpit og tar opp flydata, stanset i ulykkesøyeblikket.

– Det er ikke noen indikasjoner på at pilotenes handlinger spilte noen rolle i ulykken, heter det i rapporten.

Havarikommisjonen er spesielt opptatt av å få samlet flest mulig deler som tilhørte girboksen, som er mellomleddet mellom motoren og rotoren. Delene kan forklare hvorfor rotoren løsnet.

Motoren går med 20.000 omdreininger i minuttet, som girboksen reduserer til 265 omdreininger i rotoren. Det gjør at girboksen blir utsatt for svært store krefter.

Selve girboksen ble funnet på land, mens tannhjulene som var inni er funnet både på land og i vann, opplyste Halvorsen.

For tidlig med konklusjon

Så langt er det altså funnet flere tusen deler fra helikopteret under søk i sjøen og på land. Det man leter mest etter, er deler fra girboksen.

– Hvor stor del av det kritiske materialet mangler dere?

– Vi har såvidt startet å sette sammen bildet. Det er derfor umulig å si hvor mange deler vi mangler, sa Halvorsen, og la til jo mer en finner, jo mer entydige konklusjoner kan en trekke.

Han understreket også at det ikke er gitt at delene som ble vist frem på pressekonferansen er komponenter som forklarer hva som utløste ulykken.

– Det vi har funnet hjelper oss å forstå det som har skjedd, forklarte han.

KORROSJON: Havariinspektør Tor Nørstegård understreket at det haster med å få opp vrakdeler fra sjøen på grunn av korrosjon. En av delene som ble vist frem var allerede rustet da den ble funnet, fortalte han. – Tiden jobber mot oss, sa Nørstegård. SCANPIX

Vil ta lang tidHalvorsen fortalte at det gjenstår en masse analysearbeid. Den norske havarikommisjonen samarbeider med den franske og den britiske.

– Flere av delene skal undersøkes av den engelske og franske kommisjonen og til dels hos fabrikanten med kontroll av oss, sa havariinspektør Tor Nørstegård.

Havarikommisjonen har ennå ikke startet med å demontere de store delene. De metallurgiske undersøkelser vil ta lang tid.

– Veien videre for oss vil nå være å pakke ned de kritiske komponentene, få sendt dem avgårde og reise med dem dit de skal undersøkes videre, sa Halvorsen.

Havarikommisjonen var på pressekonferansen meget opptatt av å understreke at en ikke kan trekke noen endelig konklusjon ut fra materialet og analysene så langt.

Les også

– Innbyggerne har opplevd og sett ting de ikke bør se

FAKTA: Store norske medier, meldte tidlig at helikopterflighten som hadde styrtet var på vei til Bragefeltet, så at den var på vei fra Bragefeltet, noen skrev at den var på vei fra Gullfaks C, før det endelig ble rettet til Gullfaks B. Sven Egil Omdal mener mediene må ha sterk nok tillit til leserne og si: «Noe har skjedd, vi kommer tilbake så snart vi har funnet ut nøyaktig hva.» FOTO: RUNE NIELSEN

Ifølge VG løsnet rotoren på helikopteret sammen med festeanordningen for giret.

Avisen er kjent med at Statens Havarikommisjon har funnet festeanordningene til bolt og selve festet, som holdt staget fast til toppen av hovedgir-boksen. Støttestaget, som er med på å holde girboksen til rotoren på plass, og selve rotoren ble funnet 3-400 meter unna havaristedet.

Statens Havarikommisjon advarer mot å trekke årsaksslutninger ut fra dette.

En video som ble tatt av et øyenvitne viste rotoren som var i luften lenge etter at den 10 tonn tunge helikopterkroppen dundret i bakken med 13 hjelpeløse passasjerer ombord.

Forrige uke sendte selskapet som produserer helikopteret, franske Airbus, ut et rundskriv til alle sine kunder hvor de ba dem sjekke akkurat disse støttestagene og hvor hardt de var skrudd til.

Havarikommisjonen har siden ulykken lett med dykkere etter deler fra helikopteret som kan være med å bidra til å finne ut hva som skjedde i forkant av ulykken.