100 kameraer skal forebygge overfall i rekordlang sykkeltunnel

Forebygging av mulige voldtekter og vold har vært sentralt under planleggingen av det som blir europas lengste gang- og sykkeltunnel i Bergen.

Bilde tatt 15. juli av byggegropen hvor de to 3 km lange tunnelene bygges. Sykkeltunnelen ligger til høyre. Tunnelen mellom Minde og Fyllingsdalen skal etter planen åpne i 2023. Foto: Rune Jenssen / Bybanen Utbygging / NTB scanpix.

NTB

Den 2,9 kilometer lange tunnelen mellom Minde og Fyllingsdalen skal etter planen åpne i 2023, skriver NRK.

– Å finne gode og sikre løsninger har vært en kjempeutfordring. Det å oppleve at en er trygg i en tre kilometer lang tunnel, er noe annet enn om selve anlegget er trygt, sier sjef for anskaffelser og totaltrepriser i Bybanen Utbygging, Ole Wilhelm Mortensen, til kanalen.

Han opplyser at problemstillingen med mulige voldtekter har vært sentral i planleggingen.

– Det er viktig å lage en utforming som gjør det minst mulig sannsynlig at noe slikt kan skje. Det er også viktig at vi har overvåking, slik at om noe skulle skje, blir det filmet og dokumentert.

Etter planen skal det monteres rundt hundre overvåkingskameraer i tunnelen. For hver 250. meter skal det stå nødtelefoner.

Utbyggerne har også hyret inn en arkitekturpsykolog som har bidratt under utformingen.

– Vi har jobbet mye med lyssetting, overflater og sikre åpne plasser inne i tunnelen, sier Mortensen.

Gang- og sykkeltunnelen bygges parallelt med en tunnel for bybanen, og skal også fungere som rømningsvei for banen. Totalt vil de to tunnelene koste 1,2 milliarder kroner. Ekstraprisen for å bygge om rømningsveien til sykkeltunnel er på rundt 500 millioner kroner, ifølge NRK.