Norge på TV-strømmetoppen

Men vi ønsker oss mer og bedre innhold fra Netflix og co.

Publisert Publisert

FORBEDRINGSPOTENSIAL: Strømmetjenestene får relativt gode tilbakemeldinger både på stabilitet, bildekvalitet og brukergrensesnittet, mens utvalget og innholdet i tjenesten ifølge kundene har et stort forbedringspotensial. Foto: Geir Amundsen

iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Andelen som abonnerer på strømmetjenester som Netflix, TV2 Sumo, HBO Nordic og Viaplay fortsetter å stige i Norge. Det viser en kundetilfredshetsanalyse EPSI Rating har gjennomført.

Nesten 40 prosent av norske husstander oppgir at de abonnerer på en slik strømmetjeneste, noe som er cirka ti prosent flere enn i fjor.

Norge ligger med det også klart foran Sverige og Finland hvor henholdsvis drøye 30 prosent og cirka 25 prosent svarer at de abonnerer på strømmetjenester.

Selv om bruken av strømmetjenester øker, så forteller brorparten av kundene at de fortsatt anser strømmetjenester som et supplement, og ikke en erstatning for tradisjonell TV.

Gjør du?

Les også

Hver tredje ungdom bruker ulovlige strømmetjenester

TV2 Sumo kommer best ut

SUPPLEMENT: Brorparten av kundene at de fortsatt anser strømmetjenester som et supplement, og ikke en erstatning for tradisjonell TV. FOTO: Geir Amundsen

Til tross for at disse strømmetjenestene er populære så er kundetilfredsheten relativt lav. I årets måling oppnår strømmetjenestene et gjennomsnitt på 65,7, og ligger med dette omtrent på samme nivå som i fjor.

Målingen viser kun mindre forskjeller mellom de målte strømmeaktørene, men det er TV2 Sumo som kommer best ut (I EPSI Rating sine studier presenteres kundetilfredsheten som en indeksverdi mellom 0 og 100):

Leverandør20142015
Netflix66,365,0
TV2 Sumo67,267,6
HBO Nordic 66,3
Viaplay 64,0
Snitt66,165,7

Sammenlignet med de tradisjonell TV-distribusjon som EPSI Rating også måler, ligger strømmetjenestene noe lavere i kundetilfredshet. Men så er også kundenes forventninger til strømmetjenestene lavere.

Servicenivået har også blitt vurdert, og samlet sett opplever kundene at servicenivået til strømmeleverandørene som noe dårligere enn hva tilfellet er hos de tradisjonelle TV-distributørene.

På den annen side viser studien viser at kun drøye ti prosent av strømmekundene har vært i kontakt med sin leverandør i løpet av det siste året, mens to ut av tre TV-kunder har vært i kontakt med sin TV-tilbyder.

Les også

Ti enkle Netflix-tips du neppe visste om

Ønsker seg bedre innhold

PÅ MOBILEN: Vi strømmer TV og film på både TV. mobier og nettbrett. FOTO: Geir Amundsen. Foto: Geir Amundsen

Strømmetjenestene får relativt gode tilbakemeldinger både på stabilitet, bildekvalitet og brukergrensesnittet, mens utvalget og innholdet i tjenesten ifølge kundene har et stort forbedringspotensial. — Når vi spurte kundene om tips og råd om hva de mener kunne bli bedre, så går det i all hovedsak på innhold: «mer, bedre og nyere innhold», sier daglig leder i EPSI Rating Fredrik Høst.

Undersøkelsen viser at strømmekundene opplever at abonnementsprisene er på et akseptabelt nivå, og at de til tross for et noe begrenset innhold mener de får relativt mye for pengene.

Les også

Disse bildene av «mobilfrie» mennesker går verden rundt  

Bratt vekstkurve

Medieekspert og kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes, er ikke overrasket over at antallet norske strømme-kunder øker.

— Vi ser nå at strømme-tjenestene har nådd alle målgrupper, og at tilbudet av innholdet på premium strømming blir stadig bedre. Her kommer vi nok til å se en bratt vekstkurve de nærmeste årene, sier Gimnes.

Han synes heller ikke det er rart at mange fortsatt vurderer strømme-TV som et supplement.

— Tradisjonell TV-titting står veldig sterkt, og i fjor så Ola og Kari i snitt 172 minutter på TV hver dag. Mens tradisjonell TV mister og har mistet mye TV-seing i aldersgruppen 12-29 år, står målgruppen 40 pluss fjellstøtt når det gjelder tradisjonell TV. Visst kommer tradisjonell TV-titting til å bli redusert, men den gamle typen TV-titting vil være stor i mange år fremover. Strømmetjenester er først og fremst primær-TV for de under 20 år, sier Gimnes.

Mer fornøyd med tradisjonell TV

EPSI Rating har også målt hvor tilfredse kundene er med det tradisjonelle TV-tilbudet. Her viser årets måling en fremgang i kundetilfredshet.

Kundene til Canal Digital Parabol har i løpet av det siste året blitt vesentlig mer tilfredse med TV tjenesten. Fremgangen er slik at de i år har en kundetilfredshet på nivå med den Altibox som topper, har.

RiksTV og Canal Digital Kabel sine kunder har også blitt mer fornøyde, mens tilfredsheten til Viasat har svekket seg noe i forhold til samme tid i fjor.

Selskap20142015
Altibox69,369,8
Canal Digital Kabel61,863,0
Canal Digital Parabol69,8       69,8
Get65,966,0
RiksTV63,666,8
Viasat65,363,1
Annen leverandør*66,164,3
Snitt65,166,7

Når tallene brytes ned på aksessform viser studien at parabol og antenne kunder er blitt mer tilfreds, mens fiber og kabel kunder ligger på samme nivå.

På spørsmål om hva kundene ønsker, er det mer fleksibilitet i kanalpakkene som er gjennomgangstema.

Get gir opp koblingssalget:

Les også

Vil la kundene kjøpe bredbånd uten å kreve TV-pakker

— Kunden må ikke miste makten

- Hva er årsaken til at de tradisjonelle TV-tilbyderne opplever en økende og høyere kundetilfredshet enn strømmetjenestene?

— TV-leverandørene har vist sterk innovasjonsevne og har lansert mange nye tjenester det siste året, ikke minst digitale tjenester for nettbrett, og film- og arkivtjenester, sier medieekspert Gimnes.

Økende kundetilfredshet for de tradisjonelle distributørene til tross, Gimnes mener det er viktig at kunden skal ha frihet til å velge hvilke kanaler og tjenester han eller hun ønsker å betale for.

— Kunden må ikke miste makten, det vil i så fall tradisjonell TV-distribusjon tape på. TV-distributørene må være forsiktige med å prøve å låse kundene sine. Hvis kundene føler de får redusert makt, vil de etter hvert forsvinne. Forbrukeren må være i sentrum.

Kan du disse?

Se video: Ti TV-serier du må se denne vinteren:

Publisert