Test av hamburgere: Mer kjøtt enn mange tror

Vi har testet næringsinnholdet på hamburgere kjøpt i butikk.

Publisert: Publisert:

UTVALGET: Seks av disse får toppkarakter. Erik Helgeneset

Cathrine Borchsenius, Lise von Krogh, BRAMAT.no

Utvalget av hamburgere og hamburgertilbehør som salsa, coleslaw og andre dressinger og sauser, øker fra år til år.

Det positive med dette er at produsentene hele tiden jobber for å få de beste produktene, både når det kommer til smak og kvalitet.

Innholdet av kjøtt øker, og andelen mettet fett og salt er lavere enn for noen år siden. Det er noe vi i bramat.no synes er positivt, ettersom det er næringsinnholdet vi vurderer i våre tester.

Det viktigste er tilbehøret

Hamburgere kan være grei mat så lenge du velger de som inneholder mye kjøtt og ikke altfor mye salt, fett og kalorier.

Det mest usunne med et typisk hamburgermåltid er ofte ikke hamburgeren i seg selv, men tilbehøret i form av pommes frites, lyst hamburgerbrød og kanskje massevis av dressing og ost. Da blir det fort mye fett og kalorier.

Velger du derimot grovt hamburgerbrød, tomatbaserte sauser, og har på grønnsaker som salat, løk, sylteagurk, tomat og kanskje også hjemmelaget guacamole, kan hamburgeren være et bra måltid – også ernæringsmessig. I hvert fall hvis du også spiser litt salat ved siden av.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Les også

Test av gresk yoghurt: Fire får terningkast seks

Les også

Test av bringebærsyltetøy: Sjekk hvor mye bær syltetøyet inneholder

Les også

Test av brødmiks: Billigere, men ikke nødvendigvis sunnere enn ferdigbrød

Begrens inntaket av rødt kjøtt

Hamburgere laget av okse- eller svinekjøtt, går under kategorien «rødt kjøtt» – en type kjøtt vi ikke bør spise altfor mye av. Myndighetene anbefaler oss å begrense inntaket av rødt kjøtt til 700 gram rått/500 gram ferdig tilberedt kjøtt pr. uke.

Noen spiser langt mer enn dette, men mange spiser mindre.

Litt rødt kjøtt, enten det er i form av rene fileter av kjøtt eller hamburgere med lite fett og mye kjøtt, kan du gjerne tillate deg. Kjøtt er en veldig god kilde til jern som mange, særlig kvinner, får i seg for lite av.

Pris og merke sier lite om kvalitet

Når du kjøper hamburger vil du kanskje tro at de dyreste har best kvalitet og inneholder mest kjøtt. Da kan det være greit å vite at matvarekjedene ofte bruker samme produsent og dermed har tilnærmet det samme næringsinnholdet i dyre og billige merkevarer.

Kjøper du hamburgere hos Norgesgruppen vil du for eksempel kunne få billigere hamburgere hos Kiwi enn hos Meny, selv om hamburgerne har identisk næringsinnhold og er laget av samme produsent.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilke hamburgere folk liker best.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Publisert: