Ernæringstest av ferdigretter: Stor forskjell på grønnsaksinnhold

Mye bra å velge mellom for deg som ikke orker å lage middagen selv.

UTVALGET: I denne testen har vi sammenlignet næringsinnholdet i ferske ferdigretter. Erik Helgeneset

Cathrine Borchsenius, Lise von Krogh, BRAMAT.no

Utvalget av ferdigretter som er beregnet for én person blir bare større og større, både ferske retter og fryste varianter. Det er bra, for det er betydelig flere av oss som bor alene enn sammen med andre.

Tar du en titt i kjøledisken finner du alt fra tradisjonell husmannskost som kjøttkaker med ertestuing, til mer eksotiske retter som indisk, kinesisk og italiensk mat. Det har også kommet en del supper og grøter.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Les også

Test av yoghurt og skyr til barn: Ingen får stryk

Les også

Ernæringstest av sjokolademelk: Stor forskjell på vinneren og taperne

Les også

Test av halvstekte brød: Inneholder mer salt enn ferskt brød

Mye bra å velge mellom

Mange av oss har som ideal at all mat skal være laget fra bunnen av, gjerne av kortreiste råvarer av beste kvalitet. Ferdigretter passer dårlig sammen med dette idealet. En del ferdigretter er dessuten rike på salt og fett – men langt fra alle.

I løpet av de siste årene har det dukket opp flere ferdigretter som er sunne og gode middagsalternativer. Flere av dem inneholder gode mengder grønnsaker, en passe mengde energi, og ikke for mye salt og mettet fett.

Har du dårlig tid, ikke liker å lage mat, eller kjøper inn en ferdigrett til en venn eller pårørende som ikke kan lage maten selv, finnes det altså mye bra å velge mellom.

Sjekk andelen grønnsaker

Den største forskjellen på rettene i denne testen er hvor mye grønnsaker de inneholder. Noen inneholder nesten mer grønnsaker enn vi ville ha fått i oss ved å lage middagen selv, mens mange inneholder minimalt med grønnsaker.

Andelen grønnsaker er ett av kriteriene for at en ferdigrett skal få nøkkelhull. Et innhold på mer enn 28 gram grønnsaker pr. 100 gram, maks 10 energiprosent fra mettet fett, 400–750 kcal og ikke mer enn 3,5 gram salt, er noen av nøkkelhullskriteriene for ferdigretter. Dette er det faktisk ganske vanskelig å oppnå, også for de middagsrettene vi lager selv.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Hele testen finner du hos bramat.no.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.