Stille dramatikk i krigens kaos

Aleksander Nordahl tok Årets bilde 2016 på en reportasjetur til Syria.

Publisert Publisert

VANT: «Ruinliv» er tittelen på Årets bilde 2016. Foto: Aleksander Nordahl / Dagens Næringsliv

En gang var dette en travel handlegate i Øst-Aleppo. Nå er smijernsporten alt som står igjen av fasaden på huset til denne familien.

Bildet som fredag ble kåret til årets beste, ble publisert i reportasjen «Nyttår i helvete» i DN Magasinet i fjor. Bildet med tittelen «Ruinliv» ble også kåret til beste bilde i kategorien Nyhet-Utland.

– Det er et fantastisk bilde som representerer norsk fotojournalistikk på en glimrende måte. Å vise frem den menneskelige siden ved krig og konflikt er alltid en utfordring, sier Sveinung Ystad, leder i Pressefotografenes klubb.

Dagligliv i ruinene

Kåringen er årets mest prestisjefylte innen fotojournalistikk i Norge. I juryens begrunnelse heter det:

«Årets bilde er preget av en stille dramatikk, der dagliglivet går videre mellom ruinene. Bildet forteller om et folk som for få år siden opplevde et høyt velstandsnivå. Siden ble alt kaos. Fotografen har evnet å manøvrere i dette kaoset, å fange et tidsbilde av en situasjon som likevel oppleves så gjenkjennelig. Tre pent kledde mennesker står foran en port, med veske og handleposer. Rundt dem er alt i oppløsning.

Bildet bæres av kontrastene, både visuelt og symbolsk. Det er intuitivt, sykt og svært sterkt. Årets beste bilde er likevel fylt av en utrolig verdighet.»

Også i 1999 vant Aleksander Nordahl Årets bilde.

Bergenser tok sørlandsbilder

Helge Skodvin, frilanser med base i Bergen, vant klassen Norge-Dokumentar med serien «Det bløde landet» på 14 bilder totalt. Bildene fra Sørlandet ble publisert i VG.

Et av dem, fra Vennesla kommune i Vest-Agder, viser 15-åringen Marita Mykjåland som leser snap fra venner etter badeturen og før fredagstacoen.

VANT: Frilansfotograf Helge Skodvin vant klassen for beste norske dokumentarbilde med bildeserien «Det bløde landet». Foto: Helge Skodvin

Juryens begrunnelse:

«Humoristisk, varmt og underfundig. Et godt dokument av vår tid, og et innblikk i en del av Sørlandet få̊ kjenner til. Baksiden av postkortet. Fotografen har et sirlig øye for detaljer. En original og stilsikker serie, som er fint bygd opp.»

Priser til BT

Bergens Tidende-fotograf Tor Høvik fikk tredjeplass i kategorien Nyhet-Norge for bildet «Gruveaksjonister pågrepet».

VANT: Aksjonist i Naustdal blir båret vekk av politi. Foto: Tor Høvik

Natur og Ungdom og gruvemotstandere lenket seg fast til anleggsmaskinene, og stanset prøveboringen på Engebøfjellet ved Førdefjorden. Bildet ble tatt da aksjonistene to dager senere ble klippet løs og hentet av politiet.

Juryens begrunnelse:

«Når det foregår en kamp om en fjord, er det ikke ofte man faktisk kan fotografere den kampen. Dette er en alvorlig miljøsak, som har skapt stor debatt i Norge. Aksjonistene protesterer for noe de brenner for. Fotografen har vært til stede midt i konsekvensene av protesten. Det vil vi belønne.»

– Journalistisk essens

Paul Sigve Amundsen fikk en tredjeplass for bildet «Dødens promenade», som han tok for Bergens Tidende etter terroraksjonen i Nice i fjor sommer.

På den franske nasjonaldagen ble 6 personer drept og 434 skadet da en terrorist kjørte en 19 tonn tung trailer inn i folkemengden på Promenade des Anglais.

VANT: Etter terroren på Promenade des Anglais i Nice. Foto: PAUL SIGVE AMUNDSEN

Juryens begrunnelse:

«Etter terror går livet sin skeive gang videre, og det skildrer fotografen godt. En rolig og nær reportasje. Den er stramt redigert, kokt ned til den journalistiske essensen. Bildet av han som løfter opp sperrebånd er absurd, men setter samtidig konteksten. Vi forstår med en gang hva som har skjedd.»

Publisert