Mobilkunder over hele landet hadde problemer med tekstmeldinger og samtaler

Telia har nå rettet den tekniske feilen som rammet mobilselskapene Chess, OneCall, MyCall og Telia.

Publisert:

FEIL: Telia har en feil i sine systemer, noe som skaper trøbbel for mobilkunder til flere selskaper. Foto: Lise Åserud, NTB scanpix

– Alle samtaler og SMS skal igjen gå som normalt. For de kunder som fortsatt opplever problemer, ber vi om at de skrur telefonen av og på, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Scheen i Telia.

En teknisk feil i selskapets systemer førte til at telefonselskaper som er koblet på Telias nett opplevde problemer fra torsdag morgen og utover fredagen. Dette gjaldt Telia selv, samt Chess, OneCall, MyCall og delvis Phonero.

Feilen hindret både tekstmeldinger og mottak av samtaler.

– Det er noen av våre kunder som er rammet. Jeg har ikke et konkret tall, men vi har funnet en feil som vi undersøker og prøver å rette, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Scheen i Telia.

– Uheldig

En av dem som har opplevd problemer er Chess-kunden Arne Berg Hansen fra Fana. Han er yrkessjåfør og avhengig av telefonen i arbeidsdagen.

– Jeg oppdaget det i går ettermiddag, i 17-tiden. Jeg skrev på Facebook i går og klaget over manglende informasjon om problemet. Det er uheldig å stå så mange timer med et problem, uten å få noe informasjon om det, sier Hansen.

Han løste problemet ved å bytte over til Telenor sitt nett og tilbake til Telia.

Telia beklager

Telia la ut melding til sine Facebook-følgere klokken 08.19 i morges, og klokken 08.20 på sine nettsider. Kundene som opplever problemer er spredt over hele landet. Noen har meldt om problemer som startet i går, men telefonene begynte å komme i morges, sier Scheen.

– Vi beklager det inntrufne, sier Scheen.

Iføgle Scheen har de ingen indikasjoner på at feilen er knyttet til bankproblemene som har rammet millioner av nett- og mobilbankkunder.

Publisert: