Nå kommer den salte tida

Saltbruken på norske vinterveier økte forrige vinter. Mye nullføre var en av årsakene.

ØKER: Veiene i Norge saltes mer enn tidligere.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Når temperaturen faller, dukker lastebilene med saltspredere opp igjen. Dette skal forhindre at veiene blir glatte, men meningene er mange rundt denne løsningen.

Salting er langt fra noe særnorsk fenomen.

– Alle land med vinter bruker salt i sin vinterdrift, sier sjefingeniør Torgeir Leland i Vegdirektoratet.

Forrige vinter ble det strødd 265.000 tonn salt på veiene i Norge, noe som ifølge Vegvesenet er ti prosent mer enn vinteren før.

Les også

Volvo lar svenske familier prøve selvkjørende biler

Ikke på alle veier

Saltet brukes for å hindre rimfrost og tilfrysingen av bare veier. Men slett ikke på alle veier.

HOVEDVEIENE: I forskriftene står det at hovedveiene skal være is- og snøfrie så fort som mulig.

– Dette er bestemt gjennom retningslinjer. På grunnlag av disse bestemmer veieieren, som er Statens vegvesen for riksveier og fylkeskommunene for fylkesveier, hvilken driftsklasse som skal ligge til grunn for vinterdriften.Dette er definert i en håndbok som kalles «Standard drift og vedlikehold av riksveger», hvor det beskrives at veier i vinterdriftsklasse A og B «i hovedregel [skal] være fri for is og snø».

Vinterdriftsklasse A og B er de mest trafikkerte veiene, der salting er vanlig. For vinterdriftsklasse C, D og E, det vil si veier med mindre trafikk og veier der det er stabilt kalde vintre, er bestemmelsene slik:

«I perioder med lite nedbør eller rimdannelse samt ved temperaturer rundt null grader, skal veibanen i klasse C være fri for is og snø. I klassene D og E brukes salt kun unntaksvis».

Les også

Mener bilistene går glipp av to milliarder kroner

— Sand har liten effekt

Noe av forklaringen på den økende saltbruken skal være at det klimatisk sett har vært flere overgangsperioder der temperaturen er rundt null grader.

– Når det veksler rundt null og vi har væromslag, åpner vi for å bruke salt for å hindre tilfrysing av veier som er våte og hindre rimfrost. Det er fornuftig, men det øker bruken av salt. Et annet moment er at det saltes på flere veistrekninger enn før, sier Leland på Vegvesenets hjemmesider.

Han sier også at faktorer som hvor stabilt vinterklimaet er, og hvor sårbar naturen rundt er, styrer saltbruken.

– Dersom salting utføres i henhold til våre kravspesifikasjoner, vil veiene ikke bli tilfrosset. Hvis veiene ikke saltes, og det er mildvær som etterfølges av kaldere vær med frost, vil veien bli glatt og være trafikkfarlig. Dessverre har sand begrenset effekt under slike forhold, særlig når trafikken er stor.

Kan koste dyrt:

Les også

Fra nå får du bot for ikke å bruke belte i buss

Prøvekjørt:

Publisert: