Forbrukerrådet kritiserer dyre offentlige telefonnumre
Forbrukerrådet reagerer på at offentlige virksomheter bruker dyre femsifrede telefonnummer til sine servicetelefoner. — Dårlig service, mener rådet.
- Ntb

— Offentlige etater må bytte ut sine femsifrede nummer med vanlige nummer som ikke koster noe mer, sier fagdirektør for offentlige tjenester og helse i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie, til VG.
Hun mener at det rett og slett er dårlig service at forbrukerne må betale ekstra når de ringer sykehus, politi eller kommunale etater.
— Samtlige telefonoperatører tar mer betalt for en samtale til et femsifret nummer enn et vanlig telefonnummer. En 10-minutters lang samtale vil som regel koste et sted mellom 20 og 30 kroner, avhengig av hvilken operatør man har, sier hun.
- Visste du dette?
Du Skal du lese gjennom alle vilkårene på telefonen din vil det ta deg 24 timer.
Teleoperatørene får fortjenesten
Det er teleoperatørene som får fortjenesten på slike numre, ikke de virksomhetene som benytter dem.
Også Forbrukerrådet har tidligere hatt et slikt femsifret telefonnummer, men kuttet bruken av dette i fjor. (©NTB)
Få flere saker fra digital:
Sporer brukerne når de ikke trener:
Runkeeper innrømmer feil i appen
Aftenposten har tidligere sjekket hvilke apper som snoker: Slik kan du selv sjekke hvilke tilganger appen din får
Har det noe for seg?
Google vil ha likestillings-emojis
En SMS kan slå ut Iphonen din
Norskamerikaneren bak Apples «Siri» med ny oppfinnelse
Teknologimagasinet: — Android er bedre enn Iphone