Her er våre stasjonsvogn-favoritter

Disse seks har fått toppresultater i våre tester.

Stasjonsvogner ligger den norske folkesjela nær. I mange år vardet stasjonsvogna somvar selve familiebilen.

I dag er det litt annerledes. Mange har gått fra stasjonsvogntil SUV. Noen har valgten såkalt flerbruksbil istedet. Men fortsatt er nesten hver fjerde nybil i Norge enstasjonsvogn, viser ferske tall fra OFV.

Endring

Også for stasjonsvognene har det skjedd merkbare endringer desiste årene. Endringene bør være til glede for en god del norskebilkunder.

Det er blant stasjonsvognene med opphav i kompaktklassen (iNorge ofte kalt Golf-klassen) vi finner endringene. Vi skriver«opphav i kompaktklassen» fordi noen av dem nå er blitt så store atde har tatt, eller er i ferd med å ta, steget opp i bilklassen over(mellomklassen).

Det er blitt mye mer plass i mange av dem – i noen er det merbagasjeplass enn i biler som Volvo V70 og VW Passat.

De har også gjennomgått en kvalitetsoppgradering, for i dag kande fås med alt det utstyret som før var forbeholdt større og dyrerebiler.

Rimeligere

Samtidig sørger gjennomgående lav vekt for at de greier seg godtmed mindre motorer, som igjen gir lavere forbruk og laverepris.

Nettopp derfor er et flertall av favorittene våre å finne blantde kompakte stasjonsvognene. Om vi skulle kjøpt en fornuftig ognoenlunde rimelig familiestasjonsvogn i dag, er det blant dissebilene vi ville begynt letingen.

I dette utvalget har vi holdt oss til modeller med relativtfolkelig pris (salgslistene forteller at mange har råd til en VolvoV70 eller en BMW 3-serie).

Skikkeligdyre stasjonsvogner kan du lese mer om her.

SKODA OCTAVIA: Rett til topps blant stasjonsvognene. Fullt fortjent, synes vi. FOTO: Petter Handeland

Skoda Octavia stv.

Octavia er Norges klart mest populære stajonsvogn. 2726eksemplarer av Octavia stv. er registrert til og med august iår.

Det skjønner vi godt. Dette er en bil som er bygd opp med mangeav de samme komponentene som en VW Golf eller en Audi A3. Men menssærlig Audi satser på design og sportslighet, satser Skoda påfornuft.

Plassutnyttelsen er svært god. Skodaen er 466 cm lang, men nårvi tar våre faste målinger i kupé og bagasjerom, ser vi at den erstørre innvendig enn til dels betydelig større biler. Bagasjerommeter oppgitt til hele 610 liter.

En annen suksessfaktor for Octavia er et bredt tilbud avmotorer/drivlinjer. Billigste utgave koster fra 241.200 kroner (1,2bensinturbo med 105 hk).

Deretter går det trinn for trinn opp til versjoner medfirehjulsdrift og sterk motor, i noen tilfeller med automatgirinkludert.

Felles for alle utgaver: De gir mye for pengene målt mot detkonkurrentene tilbyr.

Les test av SkodaOctavia 2,0 TDI 4x4 stv. (pris fra 342.400 kroner) og Octavia1,8 TSI DSG 4x4 stv. (pris fra 359.200 kroner)

PEUGEOT 308 SW: Mye større som stasjonsvogn enn som kombikupé. FOTO: Terje Bjørnsen

Peugeot 308 1,2 Puretech stv.

«Endelig leverer Peugeot varene» lyder tittelen i vår test avden splitter nye stasjonsvogna.

I størrelse skiller den seg klart fra kombiutgaven.Akselavstanden er økt med hele 11 cm, og stasjonsvogna er totalt 34cm lengre. Dermed øker bagasjeromsvolumet kraftig. 610 liter er 190liter mer enn kombikupeen har.

Det er gode grunner til å sjekke ut kjøreegenskaper og motorogså. Over ujevnheter er understellet smidig, mens den nyetresylindrede bensinturboen med 130 hk er riktig frisk til å habare 1,2 liter sylindervolum.

Utstyrsmessig sørger Peugeot dessuten for å gimye-for-pengene-følelse.

Les test av Peugeot308 SW 1,2 Puretech (pris fra 267.000 kroner)

VW GOLF STV: Har en hel del til felles med sin tsjekkiske søster Skoda Octavia. FOTO: Terje Bjørnsen

VW Golf 1,4 TSI DSG stv.

Golf er en tilsynelatende evig storselger, men som stasjonsvognhar den fram til i fjor ikke solgt tilsvarende godt. Nå er detslutt på det. Hittil i år er Golf Norges tredje mest solgtestasjonsvogn.

Den ferskeste utgaven av Golf stv. blir bygd i Tyskland(forgjengeren kom fra Mexico). Bilen er i svært nær slekt med SkodaOctavia stv. – du vil garantert kjenne igjen hovedtrekk de toimellom.

Golfen er litt trangere enn sin tsjekkiske søster, men tilgjengjeld greier den å gi oss en følelse av å være akkurat litt merpåkostet. Golf stv. vil ferdig utstyrt koste noe mer enn Octviaen.Vi opplever at Golf gir en mer sportslig i kjøreopplevelse, ikkeminst i utgaver med sportsunderstell.

Les test av VWGolf 1,4 TSI DSG stv. (fra 319.100 kroner)

HONDA CIVIC TOURER: Kompakt stasjonsvogn med enormt bagasjerom. FOTO: Øyvind Jakobsen

Honda Civic 1,6 i-DTEC

Civic som stasjonsvogn har to spisskvaliteter. Det ene er etbagasjerom som kan sluke alt du trenger på en familieferie. Oppgittbagasjevolum er på hele 624 liter. Bare ytterst få stasjonsvognerrommer mer.

Det andre er det som etter vår mening er den beste dieselmotoreni denne størrelses— og prisklassen. 120-hesteren med 300 Nmdreiemoment er den raskeste 1,6-litersdieselen vi harakselerasjonsmålt. Samtidig har den det laveste forbruket for noenstasjonsvogn vi har kjørt gjennom vår faste testløype.

På komfort er den mer middels, og blant annet er det en delhjulstøy i den.

Les test av HondaCivic 1,6 i-DTEC stv. her (pris fra 250.000 kroner).

VOLVO V70 D4: Holder seg aktuell med splitter ny motor og automatkasse. FOTO: Terje Bjørnsen

Volvo V70 D4 aut (ny motor)

V70 av dagens generasjon er en temmelig gammel bil (debut i2007), men det ser ikke ut til å spille noen rolle for nordmennslyst til å kjøpe den. Med 1647 solgte så langt i år er den påfjerdeplass på stasjonsvognlista, rett i hælene på Golf stv.

Volvo er dyktige til å oppgradere V70. I D4-utgaven har den fåttny motor og ny automatkasse med åtte trinn. Fra en dieselmotor på2,0 liter har Volvo hentet ut 181 hk og 400 Nm dreiemoment, ogytelsene er svært gode når vi sammenligner med typiskekonkurrenter.

Også forbruket er lavt. 0,54 l/mil er det laveste vi har notertfor en stor stasjonsvogn i vår faste forbrukstest.

Les test av VolvoV70 D4 automat her (pris fra 464.900 kroner).

BMW 3-SERIE TOURING: For den som setter kjøreegenskaper foran maksimal plass. FOTO: Egil Nordlien

BMW 320d Touring aut.

Det er ikke et spesielt stort bagasjerom som gjør at vi tar medBMW 3-serie Touring. Volumet er oppgitt til 495 liter, altså klartmindre enn i Honda Civic, Skoda Octavia og Peugeot 308 SW.

I versjonen 320d med nødvendig ekstrautstyr er den heller ikkekvalifisert fordi den gir mye bil for pengene.

Derimot handler det mye om følelse – nærmere bestemt kjøre— ogkvalitetsfølelse. Dette er en sportslig stasjonsvogn, kvikk, presisog med eksemplarisk veigrep. For noen vil en BMW kanskje ogsåhandle litt om signaleffekt.

BMW er i ferd med å bytte ut den gamle tolitersdiesel itestbilen med en ny. Vi anbefaler å velge den nye, som går merkbartstillere. Vi har testet den nye motoren i BMW X3.http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article925116.ece

Les test av BMW320d Touring automat her (pris fra 435.900 kroner).

Les også:

De12 beste SUV-ene vi har testet

Familiebilenedu egentlig burde kjøpe

Bilenesom bruker minst drivstoff

Mange alternativer

Det mangler ikke på valgmuligheter blant stasjonsvognene. På OFVs statistikk over registrerte stasjonsvogner så langt i år er det rundt 50 ulike modeller.

De ti mest solgt står imidlertid for 65 prosent av det totale stasjonsvognsalget. Også når det gjelder stasjonsvogner går nordmenn i samlet følge til bilbutikkene – få velger noe helt annerledes.

Listen under viser de ti mest solgte stasjonsvognene i Norge til og med august i år. Vi gjør oppmerksom på at det er OFV som har kategorisert Subaru Forester som stasjonsvogn. Vi ville heller kalt den en SUV.

  • 1. Skoda Octavia, 2726
  • 2. Toyota Auris, 2047
  • 3. Volkswagen Golf, 1722
  • 4. Volvo V70, 1647
  • 5. Volkswagen Passat, 1609
  • 6. Volvo V60, 1188
  • 7. Audi A4, 983
  • 8. Toyota Avensis, 796
  • 9. BMW 3-serie, 734
  • 10. Subaru Forester, 718

Artikkelen er skrevet av klikk.no