NHO: Smilefjesordningen er ikke rettferdig

Mattilsynet innfører nå smilefjestilsyn på restauranter i hele Norge. NHO reiseliv mener ordningen ikke gir likhet for loven når gatekjøkken unntas ordningen.

Publisert: Publisert:
NTB

— Ordningen fører til konkurranseulempe for serveringssteder med kokkelaget mat, mener administrerende direktør Kristin Krohn Devold.

Mattilsynet mener at smilefjesordningen vil gjøre hygienen bedre og maten tryggere på norske serveringssteder.

— Smilefjesordningen tar både gjestene og bransjen på alvor. Smilefjesene vil gi forbrukerne informasjon om hygienen ved restaurantene og kafeene før de setter seg ved bordet og bestiller mat, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie (H).

— Ordningen gir gjestene mulighet til å gjøre bevisste valg om hvor de ønsker å spise. Jeg er også sikker på at den vil føre til bedre hygiene på serveringsstedene, slik at maten som serveres blir enda tryggere, legger han til.

Ikke begeistret

Devold er altså ikke begeistret.

— Vi mener ordningen ikke er egnet til å gi kunnskap til kunden. Mange kunder vil tro at smilefjes eller sure fjes betyr at maten er god eller vond. Men en strekmunn kan rett og slett bety at det mangler et skjema, sier Krohn Devold.

Mattilsynet understreker at det ikke stilles nye krav til hygiene og håndtering av mat gjennom smilefjesordningen. Det nye er at forbrukerne nå får informasjon om resultatet av Mattilsynets kontroll med serveringsstedet. En plakat med resultatet av tilsynet skal henges opp godt synlig fra utsiden av kafeen eller restauranten.

Kantiner, matservering på institusjoner, bensinstasjoner eller storkiosker er ikke med i smilefjesordningen, men vil ha tilsyn fra Mattilsynet som før.

Konkurranseulempe

Krohn Devold sier det er et problem at bransjen under ett ikke likebehandles.

— Gatekjøkken faller altså ikke inn under ordningen, og vi får dermed ingen likebehandling. Restauranter med kokkelaget mat får en konkurranseulempe, mener hun.

NHO reiseliv jobber nå tett med Mattilsynet for å få så god informasjon til restaurantene som mulig.

— Vi tapte kampen mot smilefjesordningen, nå jobber vi sammen med tilsynet for å få en så god informasjon til restaurantene som mulig. Det må bli brukervennlig å gjennomføre sjekklisten, understreker hun.

— Dessuten må ordningen utvides så raskt som mulig. Det er viktig at også gatekjøkken skal omfattes av ordningen, mener Krohn Devold.

Publisert: