Du må lese over en kvart million ord med appvilkår
En gjennomsnittlig forbruker må fort forholde seg til over 250.000 ord med appvilkår. Dette er for de fleste en umulig oppgave, mener Forbrukerrådet.

Leser du gjennom vilkårene før du laster ned en app? Svar i pollen nederst i saken!
Forbrukerrådet har lastet ned brukervilkår og personvernerklæringer til appene som er på en helt «gjennomsnittlig» telefon.
Samlet sett overstiger det lengdentil Det nye testamentet med god klaring – og vil ta over 24 timer å lese høyt, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding, og viser til at en norsk forbruker igjennomsnitt har lastet ned 33 apper på telefonen sin.
— Dagens ordning med vilkår knyttet til digitale tjenester nærmer seg det absurde. Omfang, lengde og kompleksitet gjør det tilnærmet umulig å ta gode og bevisste valg, sier fagdirektør Finn Myrstad.
Sporer brukerne når de ikke trener:
Runkeeper innrømmer feil i appen
Høytlesende gjester
For å vise hva det faktisk vil innebære å lese vilkårene, har Forbrukerrådet invitert en rekke gjester til å bli medog lese opp alle appvilkårene – minutt for minutt.
Blant oppleserene er nestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik, leder i Venstre, Trine Skei Grande, direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon og forbrukerombud Gry Nergård.
Her kan du følge opplesingenogse hvem som leser når.
— Vi håper dette kan være med å sette søkelys på et avtaleregime som ikke fungerer. Få, om ingen, har tid og mulighet til å sette seg inn i hva man faktisk trykker OK til, sier Finn Myrstad.
Tidligere
undersøkelser viser at
folk flest ikke leser vilkårene i apper de laster ned.
Forbrukerminister Solveig Horne om «vilkårjungelen» i appene:
- Mange appleverandører har en viktig jobb å gjøre med å utarbeide enklere, mer forståelige og bedre avtalevilkår, som også ivaretar forbrukernes personvern.
Lesbare vilkår
Forbrukerrådet har lansert følgende fem tiltak for mer lesbare vilkår:
1. Begrens opplagtheter
Hvis det du omtaler er regulert av lover og regler, kan det holde å vise til og følge disse.
2. Skriv så folk forstår
Skriv slik at brukerne skjønner det. Unngå juridiske termer, ord og begreper som skaper tvil og gir rom for tolkning. Unngå å skrive hele avsnitt med store bokstaver.
3. Skriv kort og konsist
Dukan ikke forvente at forbrukere skal lese side opp og side ned. Begrens lengden på det du ber brukerne sette seg inn i.
4. Strukturer teksten
Fremhev det viktigste, enten ved oppbygging, grafisk fremstilling eller andre virkemidler. Tydeliggjør endringene ved oppdateringer, også de som kan oppfattes som negative.
5. Få på plass bransjestandarder
Ved å utvikle og ta i bruk gode bransjestandarder, kan man kutte ned på egne vilkår. Det bygger tillit og er enklere å forholde seg til. Se Forbrukerrådets innspill til bransjestandard.
Aftenposten har tidligere sjekket hvilke apper som snoker: Slik kan du selv sjekke hvilke tilganger appen din får
Har det noe for seg?
Google vil ha likestillings-emojis
En SMS kan slå ut Iphonen din
Norskamerikaneren bak Apples «Siri» med ny oppfinnelse
Teknologimagasinet: — Android er bedre enn Iphone