Her er bilen som skal gi Volvo ny fart

Penere, sterkere og sikrere, men også dyrere og mer luksuriøs. Volvo har ikke spart på kruttet når de har utviklet sin nye store SUV — XC90.

Etter flere år med spekulasjoner er modellen nå offisiell. Verdenspremieren på Volvos nye modell XC90 ble holdt i Stockholm natt til tirsdag.

Kinesiske Geely kløv inn som eiere for fire år siden, nå presenterer de sin første helt egne modell.

Bilen er utviklet i Sverige og skal bygges i Torslanda, skriver SvD.

Store forventninger

Den første XC90 ble lansert for tolv år siden og ble da Sveriges største eksportprodukt. Forventningene er store, noe også Håkan Samuelsson, konsernsjef i Volvo Cars, poengterer overfor avisen.

— Bilen vil bli svært viktig for det amerikanske markedet, men det handler også om andre forandringer. En tredel av produksjonen av den nye modellen planlegger vi å selge til USA, sierSamuelsson.

Med nye XC90 tar Volvo spranget inn i fremtiden der Volvo skal utfordre luksus- og premiumsmerker som Audi, BMW og Mercedes. Volvo sier at XC90 er 200 kg lettere enn konkurrerende biler.

Volvo ønsker å utfordre merker som Mercedes, BMW og Audi. Volvo

— Moderne crossoverstil

Designet er tydelig og stilren med rene linjer slik vi kjenner igjen fra de konseptbiler Volvo har bygger i forkant av lanseringen.

— Helt nye Volvo XC90 starter på veiledende 725.000 kroner. Da kommer bilen med syv seter og er i utstyrsvarianten Kinetic – med 190 hk dieselmotor, firehjulsdrift og åttetrinns automatkasse, sier informasjonsdirektør i Volvo Norge, Rune Guteberg Hansen til VG.

Ifølge Vi Menns mann, Øyvind Jakobsen, på XC90-presentasjon i Stockholm er førsteinntrykket godt.

— Tross det mer konservative endelige resultatet har XC90 en moderne crossoverstil: Dette er ingen kantete terrenggamp, men en sportslig-elegant bil som sikkert vil passe like godt med skiboks på taket på vei til Hafjell som i villastrøk, skriver Vi Menn.

Volvo XC90 kommer til Norge i mars.

Les også : Kinesisk suksess for Volvo