Arbeiderpartiet reagerer på Hurtigrute-seilas til Svalbard

Arbeiderpartiet vil undersøke om Hurtigruten har lov til å legge ut på ekspedisjonscruise til Svalbard uten at mannskapet får norske lønns- og arbeidsvilkår.

Hurtigruten har seilt til Svalbard siden 1896. Bildet er tatt på Norskøya i 2010. Arkivfoto: Marianne Løvland / NTB SCANPIX

NTB

Passasjerfergen Spitsbergen la i helgen ut på en 12 dager lang seilas fra Bergen til Bjørnøya og Svalbard. I forkant har Hurtigruten flyttet fergen fra Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Det betyr at selskapet ikke trenger å tilby norsk tariff for de ansatte om bord.

– Arbeiderpartiet reagerer på at Hurtigruten har flagget ut skip som seiler langs norskekysten for å kunne betale mannskapet dårligere, sier Ingalill Olsen (Ap), som sitter i transportkomiteen på Stortinget, til NTB.

Hun vil undersøke om dette er lovlig.

Utenlandsk havn eller ikke

Skipet skal ifølge Sysla.no innom seks havner langs norskekysten før det altså fortsetter over Barentshavet til de arktiske øyene. For å kunne være lovlig registrert i NIS-registeret må den imidlertid anløpe to utenlandske havner før eller etter anløpene i Norge.

Norsk Sjømannsforbundet mener Hurtigruten bryter loven.

– Såfremt Norge ikke har solgt Svalbard, er det ingen utenlandske havner på denne ruten, sier forbundsleder Johnny Hansen.

Det er Sjøfartsdirektoratet som er kontrollorgan for denne typen saker. Men kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus vil ikke svare på om Hurtigrutens praksis er lovlig.

– Myndighetene driver ikke med forhåndsgodkjenning av seilingsruter. Det er rederiene sitt ansvar å påse at de opererer i tråd med gjeldende regelverk. Det forutsettes at Hurtigruten følger de regler og krav som gjelder for sin drift, sier han til Sysla.

Det svaret er ikke Olsen i Arbeiderpartiet særlig fornøyd med.

– Det er ikke lov å seile på norskekysten under bekvemmelighetsflagg hvis det konkurrerer med ordinær skipsfart med norske lønns- og arbeidsforhold. Derfor synes jeg det er rart at Sjøfartsdirektoratet forholder seg tause til det som nå skjer. Har ikke de en jobb å gjøre, spør hun.

– Innenfor lovverket

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten sier selskapet har gjennomført samme type operasjon i flere år.

– Det er ikke noe nytt med denne seilingen. Vi mener vi opererer innenfor lovverket, sier hun til NTB.

På spørsmål om det betyr at Hurtigruten anser Svalbard for å være utenlandsk, svarer hun:

– Svalbard har en spesiell status.

Bjørnflaten vil ikke svare på hvorvidt selskapet har drøftet saken med Sjøfartsdirektoratet.

– Vi er i kontinuerlig kontakt med Sjøfartsdirektoratet, men jeg synes ikke det er naturlig å redegjøre for hvilke spørsmål vi er i kontakt med dem om.

Ifølge Sysla skal skipet etter planen tilbake til NOR-registeret til høsten og går inn i ordinær kystrutefart.