Vil selge omstridt fartøy

Redningsselskapet prøver nå å selge supplybåten «Beta». - Det har vært mye støy rundt eierskapet vårt, sier Svein Jarle Hambre i eierselskapet Norsk Kystvern AS.

Publisert:
Arne Colliander

— Vi lever av goodwill. Når den står i fare for å bli redusert, er vi kommet til at det er best å selge fartøyet, fortsetter Hambre.

Flere fremtredende medlemmer i Redningsselskapet har pekt på at det er i strid med selskapets egne vedtekter å drive kommersiell virksomhet.

— Det er dessuten prinsipielt uklokt av Redningsselskapet å begi seg inn i en konkurransesituasjon med markedsaktører, sa tidligere visepresident, skipsreder Atle Bergshaven til Bergens Tidende for en måned siden.

Sammen med Johan F. Kroepelien og Hans Herman Horn skrev han et brev til selskapets ledelse der det ble uttrykt skepsis til kjøpet av ankerhåndterings- og slepefartøyet.

Kjøpt i Austevoll

«Skandi Beta» som fartøyet tidligere het, ble kjøpt i president Magnus Stangelands bekjentskapskrets i Austevoll, fra Austevoll Supply Shipping.

Redningsselskapet opprettet et eget aksjeselskap, Norsk Kystvern AS, som sto som eier av skipet. Kjøpesummen var 45 millioner kroner. Da hadde «Skandi Beta», ifølge meklere Bergens Tidende snakket med, vært til salgs i ett år for ca. 40 millioner kroner.

Beskjeden pluss

Norsk Kystvern AS overtok det 23 år gamle fartøyet i fjor vår. Etter 15 måneders drift var overskuddet på fattige 70.000 kroner. Ifølge Svein Jarle Hambre kunne gevinsten ha vært høyere hvis det ikke hadde påløpt kostnader ved 25 års klassifisering av fartøyet.

«Beta» er leid ut til Bukser & Berging, som har en kontrakt med Kystverket på Finnmarks-kysten. Avtalen utløper 31. mars, men Kystverket har opsjon på forlengelse.

— Vi kjøpte båten for å skaffe oss en alternativ inntektskilde når automatinntektene våre blir redusert fra nyttår, sier daglig leder Svein Jarle Hambre i Norsk Kystvern. Han er dessuten maritim direktør i Redningsselskapet.

- Hederlig hensikt

— Hensikten med kjøpet var hederlig, men det har ikke vært artig med så mye negativ omtale. Enkelte har også pekt på at driften av fartøyet er i strid med Redningsselskapets vedtekter og formålsparagraf. Dette får oss til å gå ut av den kommersielle virksomheten med «Beta», fortsetter Hambre.

— Hva regner dere med å få for fartøyet?

— Vi har ikke hastverk med å selge, men vil seriøst vurdere pristilbud på noe over 50 millioner kroner, sier Hambre.

President Magnus Stangeland har tidligere antydet overfor BT at båten i dag har en verdi på 60 millioner kroner.

— Jeg regner uansett med at vi kommer ut av perioden med «Beta» med en pen pluss, sier Svein Jarle Hambre.

Publisert:

TIL SALGS: Faksimile av Bergens Tidendes oppslag 13. oktober om Redningsselskapets eierskap i supplybåten «Beta». Nå ønsker selskapet å selge supplybåten. FOTO: KYSTVERKET