Fortsatt fall for papiravisene

Lesertallene for papiravisene fortsetter å falle. Papirutgavene når 51 prosent av befolkningen daglig. Til sammen leser 83 prosent daglig norske medier på papir, nett og mobil.

Publisert:

Lesingen av avisenes papirutgaver faller i samme tempo som ved tidligere rapporteringer, med en samlet tilbakegang på 10 prosent. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

NTB

Det viser undersøkelsen Forbruker & Media, som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la fram tirsdag formiddag. Den gjelder nordmenn over tolv år.

10 prosent fall

Lesingen av avisenes papirutgaver faller i samme tempo som ved tidligere rapporteringer, med en samlet tilbakegang på 10 prosent.

– Det er tøffe tider i bransjen, men tallene viser at norsk journalistikk fortsatt står sterkt. Ikke uventet fortsetter papirlesingen å falle, men vi klarer å beholde leserne digitalt gjennom satsing på godt norsk innhold, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

VG og Aftenposten

Aftenposten er den største papiravisen i Norge og når ifølge de ferske tallene 473.000 lesere daglig. Til sammen når avisen 1,237 millioner lesere på papir, nett og mobil. VG er det største mediehuset når man slår sammen lesing av alle publiseringsplattformene, med til sammen 2,370 millioner lesere.

Nettutgavene til norske medier har en vekst på knappe 4 prosent, mens lesingen av mobilutgavene faller svakt med 0,7 prosent.

Ny måte å måle på

Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup, som har endret måten leserne telles på fra tidligere.

«Utvalget i Forbruker & Media har en overrepresentasjon av respondenter med høyere utdanning. Derfor innføres nå en utdanningsvekt fra og med denne rapporteringen. Dette slår i større grad ut for noen titler, som andelsmessig har mange lesere med høyere utdanning. Tallene for avisene er derfor ikke direkte sammenlignbare med gamle lesertall», skriver MBL om undersøkelsen.

Fall også for magasiner

MBL har også publisert lesertall for magasinene som er medlemmer i foreningen.

Av befolkningen over tolv år leser 31 prosent minst ett magasin daglig, men den samlede lesingen har gått ned med 7,8 prosent.

– Også magasinene opplever nedgang i lesingen på papir, men tilbakegangen er lavere siste halvår, konstaterer Randi S. Øgrey i MBL.

Samtidig er det lyspunkter åtte av 64 magasinene har framgang, og mest vokser BoligPluss, Traktor og Reiselyst.

De tre største magasinene er Hjemmet (475.000 lesere), Illustrert Vitenskap (461.000 lesere) og Pondus

Publisert: