Disse merkene har de mest trofaste kundene
Toyota er merket med de mest trofaste kundene, mens Suzuki-kundene er de verste å holde på.

En helt ny undersøkelse av merkelojalitet utført ved Handelshøgskolen i Bodø kartlegger merkelojaliteten til norske bileiere.
Det kommer frem at eiere av merker som Toyota, Opel, Ford, Volvo og Volkswagen har den aller største merkelojaliteten.
Undersøkelsen er basert på en omfattende analyse av 35.000 bilbytter blant 9000 personer i perioden fra 1985 til 2014. En annen oversikt:
Her er nordmenns bilfavoritter
Renault i bunn
– Årsaken til høy lojalitet overfor et bilmerke er at eierne har vært fornøyd med kvaliteten på merket, at merket har holdt tritt med den teknologiske utviklingen sammenlignet med andre merker, og at eierne er tilfreds med servicen de får hos forhandlerne av merket, sier Finn Jørgensen, en av forskerne bak undersøkelsen.
Det blir et begivenhets rikt år for dem som vurderer å kjøpe ny bil:
De viktigste bilnyhetene i 2016
Ifølge undersøkelsen er sannsynligheten for at en Toyota-eier kjøper en Toyota neste gang 35 prosent, mens sannsynligheten for at en eier av en Renault vil velge samme merke bare er på ti prosent.
Dermed er Renault, sammen med Suzuki og Hyundai, merkene med minst kundelojalitet i undersøkelsen.
Men mange velger nå å kjøpe hybrid!
Dette må du vite før du kjøper hybridbil
Menn mest lojale
Samtidig er eldre bilkjøpere mer lojale enn yngre, og menn mer lojale enn kvinner.
Sannsynligheten for at en 70-åring kjøper samme merke to ganger er omtrent dobbelt så høy som at en 20-åring gjør det.
Og det er rundt to prosent større sannsynlighet for at en mann velger samme merke når bilen skal byttes enn at en kvinne gjør det.
– En mulig årsak til at eldre personer er mer lojale enn yngre, kan være at eldre personer får et «forhold til forhandlerne» og at de helst vil ha alt slik som det pleier å være, forklarer Jørgensen.
Stor oversikt:
Disse bilene er sikrest
Alder avgjør
Men også bilens alder spiller en rolle for lojaliteten til merket.
– Jo eldre bil bileierne bytter til, desto mindre er merkelojaliteten, sier Jørgensen.
Sannsynligheten for at man kjøper samme merke som man har, reduseres fra rundt 30 prosent ved nybilkjøp til 20 prosent når man kjøper en gammel bil. Samtidig er de som bytter bil sjelden, noe mindre merkelojale enn de som bytter bil ofte.
Gjenkjøpssannsynligheten av samme merke er 26 prosent for dem som bytter bil hvert annet år, mot 20 prosent for dem som bytter hvert tiende år.
Toyota-fan? Sjekk ut disse sakene: