Mercedes akselererer forbi BMW

De tyske premiummerkene selger alle bedre enn noen gang, med størst vekst for Mercedes-Benz.

HØY FART: Mercedes-Benz selger som aldri før, blant annet på grunn av SUV-ene, slik som GLC Coupé. Produsenten

Morten Abrahamsen

I en årrekke har det vært en knallhard kamp mellom de tre tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz om å være størst.

De senere årene er det BMW som har kunnet vise til de høyeste salgstallene, men det har ikke vært med store differansen ned til de to andre.

Mercedes-Benz var sist størst av dem i 2005, men det kan det bli en forandring på i år.

For etter syv måneder av 2016 har Mercedes-Benz solgt 1.170.389 biler mot BMWs 1.139.947 og Audis 1.102.650. Forskjellen er med andre ord ikke stor, men det er Mercedes-Benz som har den største økningen, på 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, mens de tilsvarende tallene for Audi er 5 prosent og BMW 6 prosent.

Alle merkene sier de er på vei mot et rekordår, og for BMW og Mercedes-Benz skal det ha vært tidenes beste juli.

Les også

Teknologibombe: Mercedes tar en Audi med sin nye E-klasse

Nye modeller

– Våre nye modeller styrker merkevaren Mercedes-Benz samtidig som de fornyer vår modellrekke, sier Ola Källenius, styremedlem i Daimler i en pressemelding.

Bilde3_doc6r33p2gqcdw1lvf0r1xr.jpg Morten Abrahamsen / NTB tema

Det er særlig den nye E-klasse som bidrar til økningen. I tillegg har SUV-ene blitt levert i høyere tempo enn noen gang før. I juli ble det solgt 56.297 SUV-er med Mercedes-stjerne, noe som er nær en dobling av tallene fra juli i fjor. Det ble i tillegg solgt rundt 12.000 coupeer, roadstere og kabrioleter fra merket forrige måned.– BMW-gruppen fortsetter å levere bærekraftig, lønnsom salgsvekst måned etter måned, sier Ian Robertson, styremedlem i BMW AG, i en pressemelding.

Kunne du tenke deg det?

Les også

Én av tre ønsker samkjøring 

Han trekker fram kundenes ønsker om elektrifiserte biler.

– Det at den planlagte produksjonen av elektrifiserte 7-serie, 3-serie og 2-serie Active Tourer allerede er solgt ut i år, viser at vår strategi med å rulle ut slike versjoner av alle våre modeller er den riktige.

Ja, det er mulig:

Les også

Nå kommer bilene som vet når lyset blir grønt

Utfordringer

­– For øyeblikket opplever vi en rekke økonomiske og politiske utfordringer i flere viktig markeder. Til tross for disse vanskelige forholdene har den globale etterspørselen for Audis modeller vært stabil, sier Dietmar Voggenreiter, styremedlem i Audi AG, i en pressemelding.

Han trekker fram den nye A4-modellen som en suksess, mens utfasingen av A3 har påvirket markedene der den har vært svært populær, noe e venter vil snu når den nye utgaven er på veien.

I fjor passerte Mercedes-Benz' salgstall Audi for første gang siden 2010. Fortsetter de i samme takt ut 2016, vil de bli størst av de tre merkene. Noe som ikke har skjedd på mer enn ti år.

NUMMER TRE: Tidligere i år ble Audi Q5 nummer én million laget på Audi-fabrikken i Ingolstad, men det ser ut som ikke klarer å holde tritt med sine argeste konkurrenters salgstall. Produsenten

I Norge er det ikke Mercedes-Benz som øker mest av de tre merkene. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken har de gjennom årets syv første måneder økt med 20 prosent, med totalt 5069 registrerte nye personbiler.Det er BMW som er størst, med 6249 biler, og veksten har vært på 26 prosent.

BMW er Norges tredje mest solgte personbilmerke, Mercedes-Benz er på femteplass. Audi på sin side sakker akterut. De har riktignok en vekst fra fjoråret de også, men på mer beskjedne to prosent, med 4096 biler. De gir dem en tiendeplass på merkestatistikken.

Få flere saker fra bilseksjonen: