Tror du dette er et tilbud? Det er det ikke.

«Supertilbud! Kupp hele uken!» Slik lokker butikkene. Men er det egentlig et tilbud? Nei, viser vår sjekk.

Publisert Publisert

IKKE ET TILBUD: Disse varene står under en plakat med teksten «Black Friday Kupp hele uken!», men er likevel ikke et tilbud. Foto: Ingrid Emilie Thoresen Bakker

iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Dette er dagen for å la seg lokke av såkalte supertilbud, kupp og enestående sjanser. Pass på så du ikke forviller deg i alle fristelsene. For alt er ikke på tilbud, selv om det lett kan oppfattes slik.

– Bruken av Black Friday-plakater gir forbrukeren et inntrykk av han eller hun kan forvente et salg. Da må forretningene sørge for at det er samsvar mellom plasseringen av plakatene og de varene de faktisk har på salg. Og heller plassere varer til ordinær pris et annet sted i butikken.

Dette sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Vi har tidligere skrevet en sak om Black Friday. Der kunne Haugseth fortelle at de flere ganger har opplevd at forretninger har brutt markedsføringsloven på Black Friday.

Onsdagen før den store handelsdagen dro vi derfor selv ut i flere butikker i Oslo sentrum. Elektrokjeden Power skilte seg ut blant butikkene vi besøkte.

IKKE PÅ TILBUD: Flere av varene hos Power City i Oslo sentrum var merket med «Black Friday Kupp hele uken!», uten å være på tilbud. Slik som denne brødristeren og vakuumeringsmaskinen. Foto: Ingrid Emilie Thoresen Bakker

– Ingen av disse varene er på tilbud

Flere av varene hos Power var tydelig markert med «BLACK FRIDAY» og «KUPP HELE UKEN!» på selve prisetiketten.

Det gjaldt blant annet en Point Pro brødrister, flere støvsugere fra blant annet GRUNDIG og Point Pro, og en vakuumeringsmaskin fra Point Pro.

HELLER IKKE TILBUD: Flere av støvsugerne og de håndholdte steamerne som var merket som Black Friday-kupp, viste seg heller ikke å være på tilbud. Foto: Ingrid Emilie Thoresen Bakker

Men da vi kontaktet salgssjefen i Power, Thomas Marthinsen, kunne han fortelle at ingen av disse varene er på tilbud.

– Disse plakatene sier ingenting om at dette produktet er nedsatt. De har heller ikke vært i noen nasjonal markedsføring som Black Friday-tilbud. Hadde varene du viser til vært Black Friday-tilbud, ville produktene vært merket med førpris eller vært markedsført. Det skal være lett for kunden å se at en vare er på tilbud.

– Men hvorfor er disse utvalgte varene da merket med «Black Friday»?

– Vi bytter markedsføringselementer i hele butikken ved hver kampanje vi har, slik at kampanjen skal gjenspeiles i alle kanaler. Det er for å gi kundene en forståelse av at det finnes tilbud i butikken, sier Marthinsen og legger til at Power er opptatt av å overholde markedsføringsloven.

– Forstår du at den typen merking kan virke forvirrende for kundene?

– Ja, vi tar en intern runde på dette og ser på om vi kan gjøre merkingen tydeligere for kundene våre.

GJORT ENDRINGER: Etter tilbakemelding på at Powers kundeavis virket forvirrende under fjorårets Black Friday-uke, har de i år laget en egen kundeavis for Black Friday. – Det har vi gjort for å gjøre det mindre forvirrende for forbrukerne, påpeker Thomas Marthinsen. Foto: POWER Norge AS

Les også

Eksperten tror vi sløser mer enn vi sparer på Black Friday

Lagertømming under Black Friday

Hos G-sport på Grensen i Oslo var store deler av butikken merket med gule og svarte Black Friday-plakater og ballonger.

Flere av tilbudene der var merket med førpris, slik loven tilsier. Men de markedsførte også for lagertømming denne dagen – med svarte og gule ballonger og Black-Friday-plakater.

– Er det problematisk å kombinere lagertømming og Black Friday?

– Det er tillatt å ha lagertømming og samtidig markedsføre for Black Friday i butikken, men jeg tenker at jo flere elementer en butikk har, desto vanskeligere er det å opptre så ryddig som de bør gjøre, sier direktøren i Forbrukertilsynet.

Ole-Anders Løge, markedssjef for G-Sport og G-MAX i Gresvig, sier at de har kontinuerlig fokus på at deres markedsføringsaktiviteter overfor forbrukerne skal være riktig og tydelig merket.

– For øyeblikket har vi to aktiviteter i butikk denne uken, lagertømming og salg/tilbud med før/nå priser.

LAGERTØMMING: Varene som inngår i G-Sports «lagertømming», har ligget på lager en lengre periode. – Disse varene har aldri vært priset lavere enn de er nå. Forbrukertilsynet har åpnet for at lagervarer og rester som ikke har vært i omsetning den siste tiden, kan markedsføres under ryddesalg og lagertømming uten angivelse av førpriser, sier Løge. Foto: Ingrid Emilie Thoresen Bakker

– Tror dere at kunder kan oppfatte lagertømmingen som Black Friday-tilbud på grunn av ballongene og plakatene som brukes?

– Som det fremgår av bildene, kommuniseres det til forbrukerne at produktene er omfattet av en vare som er på lagertømming, sier Løge.

Les også

Nå har Black Friday-trenden inntatt boligmarkedet

HENVISTE IKKE TIL FØRPRIS: Hos Elkjøp var flere av produktene merket med «Black Friday» og «annonsert vare». Noen av varene henviste ikke til førpris, slik som denne varen, men viste seg å være et tilbud da vi sjekket prissammenligningstjenesten. Foto: Ingrid Emilie Thoresen Bakker

Har du tips om denne saken? Tips oss!

Markedsføringsekspert: – Vi har et sparegen i oss

– Vi mennesker tror gjerne at det butikkene kommuniserer, er sant. At de næringsdrivende er ærlige om tilbud, sier Dag Inge Fjeld.

Han er lektor ved Høyskolen Kristiania og jobber i tillegg som rådgiver innen markedskommunikasjon og målgruppeinnsikt.

– Samtidig er det vel sånn at noen mennesker er gjennomgående skeptiske. De tror ikke på slike tilbud og vet at næringsdrivende tross alt er næringsdrivende og kan finne på rosenrøde formuleringer for å selge.

Fjeld beskriver handelsstandens språk som «super-språk» med høyt forbruk av forlokkende ord som «ellevilt», «supertilbud» og «kupp».

– Det ligger nok et sparegen i mange av oss. For noen kan det sammenlignes med en avhengighet: Man greier ikke la være å kjøpe det som fremstilles som billigere. Da er det ikke alltid vi gidder å undersøke om tilbudet faktisk er et tilbud, sier han.

Les også

Black Friday: Disse varene bør du se etter – og dette bør du være obs på

Ikke alt er på salg på Black Friday

Direktøren i Forbrukertilsynet vil ikke kommentere markedsføringen i de enkelte butikkene direkte, men sier likevel dette:

– Det er lov til å ha noen varer som er på tilbud, og andre som ikke er det, under Black Friday. Men det er problematisk å fylle butikken med Black Friday-plakater uten å være ryddig og tydelig på hvilke varer som er på tilbud og ikke. Man må sørge for at det ikke blandes. Det betyr at butikker ikke skal gi kundene inntrykk av at noe er på tilbud dersom det ikke er det. Det er villedende markedsføring, sier hun.

– Er dette et brudd på markedsføringsloven?

– Vi kan ikke konkludere med noe uten en grundig saksbehandling. Det ville være i strid med forvaltningsloven å felle en næringsdrivende for brudd på markedsføringsloven uten at de får anledning til å svare for seg, sier Haugseth.

ULOVLIG: Haugseth oppfordrer forbrukere til å være oppmerksomme på markedsføringen i butikker. – Dersom man ikke er våken, kan man lett la seg villede til å handle i den tro at man har gjort et godt kjøp – uten at man har gjort det. Det er ulovlig fra forretningens side, sier hun. Foto: Kimm Saatvedt

Det at norske forbrukere er blitt mer prisbevisste, mener Haugseth er et viktig signal som næringslivet bør ta med seg.

– Generelt tjener forretninger på å rydde opp i salgsmarkedsføringen. Gjør de ikke det, kan de risikere å miste forbrukernes tillit.

Publisert