Forbrukerrådet mener klarere Facebook-vilkår ikke er nok

Forbrukerrådet er ikke imponert over at Facebooks brukervilkår blir lettere å lese, så lenge forretningsdriften ikke endres.

LOVER: Facebook lover å gjøre brukervilkårene tydeligere, men det hjelper lite så lenge de ikke endrer måten de driver på, mener Forbrukerrådet. NTB scanpix

NTB

Facebook er blitt enig med EU-kommisjonen om å gjøre brukervilkårene sine tydeligere. Forbrukerrådet mener det er en forbedring, men er likevel lite imponert.

– Det er underlig at EU-kommisjonen er så begeistret for lovnader om tydeligere brukervilkår, så lenge selskapet vil drive butikk som tidligere. Dette løser ikke utfordringene knyttet til utnytting av personopplysninger, selskapets dominerende stilling og utfordringene med europeisk personlovgivning, skriver fagdirektør Gro Mette Moen i en e-post til NTB.

Hun mener selskapet må ta forbruker- og personvern alvorlig om de skal gjøre seg fortjent til brukernes tillit.

– Da kan de ikke nøye seg med kosmetiske endringer.