«Youngtimere»: Bilene som kan bli pengemaskiner

Å eie en bil trenger ikke være et tapsprosjekt. Velger du en klassiker, kan du oppleve at bilen stiger i verdi mens du eier den.

PENGEMASKIN: En Toyota Corolla fra 1975 og et hverdagslig syn langs norske veier på den tiden. I dag stiger denne typen av biler i verdi. THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Det tynne rattet i bakelitt (et av de første plaststoffene, red.anm.) er blitt blankt med årene, men den lille bensinmotoren starter umiddelbart når den får litt choke. Med 40 år gammelt metall rundt oss, svinger vi ut i trafikken i en bil som bare vil stige i verdi.

— Gamle biler er blitt trendy. Å kjøpe en slik bil, kan være en god investering, samtidig som det gir en genuin form for bilglede. Fortsatt finnes det mange rimelige biler i svært god stand, sier Bård Risan i Rud Vintage Garage.

Les også

Når drømmen er en jappebil

Hverdagsklassikerne som kan stige kjapt i verdi

«Youngtimere», biler som snart er veteraner, er gode investeringer om dagen. Også selv om du velger å ha dem som bruksbiler. Men du må kjøpe klokt.

— En typisk youngtimer med lav kjørelengde, som en Mercedes E-klasse med 124 karosseri, kan fort stige i verdi med rundt 50 prosent. Eldre Porsche 911 vet vi har doblet verdien på bare noen få år. Det samme gjelder Volvo PV og Amazon hvor prisstigningen typisk ligger på mellom 40 og 50 prosent, sier Risan.

SUG I MARKEDET: – Vi merker at disse bilene blir stadig mer populære. I utlandet ligger prisene langt høyere på youngtimere og nyere veteranbiler enn i Norge, sier Bård Risan ved Rud Vintage Garage. THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Han mener prisene på denne typen biler ligger høyere i utlandet enn her hjemme. — At verdien på disse bilene vil stige også her, er åpenbart. I dag eksporteres det mange eldre biler fra Norge fordi prisene er lave, forteller Risan.

VOLVO: En klassisk Volvo Amazon. Poppe, Cornelius

Han anbefaler å orientere seg nøye i markedet før man velger bil.— Les prisguider i utenlandske bilblader. De gir en svært god oversikt over hva de fleste hverdagsklassikere er verdt. Følger man markedet litt før man kjøper, kan man finne ut hvilke biler som kan ha en god verdistigning. Da er det mulig å gjøre gode kjøp, og ende opp med en bil som stiger i verdi, sier han.

Les også

Nissan Leaf kan kjøre 25 mil uten å lade

Sikkerhetskravene vs. nostalgi

— Teknisk sett holder disse bilene lenge til daglig bruk. Mange av dem er også laget i et tidsrom da kvaliteten og holdbarheten på bilene ble bedre. Dermed tåler de fint hverdagens påkjenninger, sier kommunikasjonsrådgiver Jan-Ivar Engebretsen i NAF.

Sikkerhetsmessig er det derimot et hav av forskjell på youngtimere og veteranbiler på den ene siden, og moderne biler på den andre.

For eksempel mangler de eldre bilene sikkerhetsutstyr som blokkeringsfrie bremser og kollisjonsputer. Heller ikke konstruksjonen og stålkvaliteten var like god som på dagens biler.

- De eldre bilene er ikke like sikre som moderne biler, og de er heller ikke like komfortable. Men for mange handler dette om nostalgi, forteller Risan.

Les også

BMW knuser Mercedes

To type kjøpere: Nostalgikere og de som vil tjene penger

SOM NY: Interiøret er enkelt og oversiktlig, og vinylsetene er som nye. Ute på veien kommer tomlene fort opp når man kjører rundt i denne bilen. THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Den lille Toyotaen har ingen problemer med å følge trafikken. Motoren trekker ivrig, og den manuelle girkassen med fire trinn er herlig mekanisk.Interiøret er enkelt og oversiktlig. Bryterne er få, og instrumentene lettfattelige. Det er så klassisk og sjarmerende som det kan få blitt.

— Det finnes to typer kjøpere av youngtimere. Den ene er den som kjøper en slik bil for å tjene penger på den, og den andre er nostalgikerne.

De har kanskje minner fra en tilsvarende bil da de vokste opp. Vi ser også at mange kvinner har interesse for denne typen biler, sier Risan.

Kjøp den beste du finner

Ifølge Risan er det helt realistisk å ha disse bilene som bruksbil i noen år, for deretter å selge dem med en liten gevinst.

— Både Volvo 240 og Mercedes-Benz E-klasse med 124-karosseri er gode investeringer. De tåler også fint daglig bruk. Det er likevel viktig at man tar godt vare på dem og sørger for at de er i god stand. Da kan man fint klare å selge med gevinst om man har den rette bilen, mener Risan.

Han advarer imidlertid mot å kjøpe biler som trenger restaurering.

— I mange tilfeller vil det koste mye mer enn hva bilen er verdt, og da stemmer ikke regnestykket lenger. Rådet er å kjøpe den beste bilen du finner. Det er også smart å velge en original bil. Her er markedet større enn for biler som er modifiserte eller bygget om.

Les også

Hevder dingser i frontruta kan være livsfarlige

Skal du ha bilen på service?

Les også

Disse bilverkstedene er vi mest fornøyd med

Bilkjøp med hjertet

SOLID: Eldre biler som dette passer fint som hverdagsklassikere, men for at de skal stige i verdi, må man ta godt vare på dem. THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Den gamle Toyotaen sjarmerer, trass i at den ikke har like mange finesser som sine moderne etterkommere. Her er det ingen skjermer, ingen førerassistenter eller elektronikk – og vinduene må du sveive selv.Men vi er en bilopplevelse rikere og i bedre humør. For det blir man automatisk når medtrafikanter smiler og vender tomlene opp – og alt som skal til, er altså en bil som var helt vanlig på norske veier på sent 70-tall.

— Det er ingen tvil om at klassikere som denne blir mer og mer populære. For mange handler det om nostalgi og om gleden av å se en bil man for lenge siden hadde et forhold til, ute på veien igjen. Jeg opplever at mange kjøper tilbake den bilen de vokste opp i. Å kjøpe en bil som dette er mer enn økonomi, det er bilkjøp med hjertet, avslutter Risan.

Les også: