De beste elbilene
Hver femte nybil som selges på det norske markedet er nå elektrisk, og andelen er på vei opp. Vi har testet de viktigste elbilene.
- Klikk.no
- Petter Handeland

Volkswagen Golf er Norges soleklart mest solgte bilmodell de siste årene. Faktisk må vi bla oss tilbake til 2007 i registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken for å finne sist en annen bilmodell toppet listen. Også det en Volkswagen – familiebilen Passat.
Tesla-feber til tross – det ser ikke ut til at Golf-trenden er i ferd med å snu. Etter årets tre første måneder var Golf Norges soleklart mest solgte bil med 3933 solgte og en markedsandel på 11,1 prosent.
Klikker vi oss inn på salgsstatistikken for Golf, ser vi at mer enn to av tre Golf-kjøpere velger den elektriske e-Golf (67,9 prosent, totalt 2672 solgte).
Men det er ikke bare Golf som seiler på en elektrisk bølge. Tesla Model S var Norges nest mest solgte bil med 1532 solgte per 31.03.15, mens Nissan Leaf kapret femteplassen med 1082 solgte.
Volkswagens andre elbil, e-Up! ligger også høyt på statistikken med 485 solgte.
Marsmåned var en god måned for Renault og deres elbil Zoe. 228 personer valgte Zoe som sin nye elbil den måneden, mot beskjedne 133 i januar og februar.Elbilen BMW i3 måtte se seg forbikjørt av Zoe i mars, men er ikke langt bak med 336 solgte i løpet av årets tre første måneder.
Hvorfor ikke Soul?
Litt overraskende er det at ikke flere velger Kia Soul Electric. Vi testet Soul Electric i november 2014 og skrev følgende: Med god rekkevidde, markedets kanskje beste garantiløsning for elbil og uslåelig pris, framstår Kia Soul Electric som et veldig godt elbil-kjøp. Terningkast 5. 172 solgte Soul Electric hittil i år er ikke mye å skryte av. Peugeot har faktisk solgt flere iOn, en elbil som har vært på markedet siden 2011, som på lagt nær har like god rekkevidde som Soul Electric, som dessuten har en av markedets beste garantiordninger.
Mette Simonsen Sauge, informasjonsansvarlig i den norske Kia-importøren, forteller at salgstallet OFV oppgir kun dreier seg om biler som kommer rett fra fabrikk.— Vi tar inn en del biler via andre Kia-importører (gjerne Tyskland). Disse blir regnet som bruktimport selv om bilene er helt nye, sier hun, og anslår at Kia Bil Norge har levert ut cirka det dobbelte av det OFV oppgir.
— Siden lanseringen av Soul Electric i september 2014 frem til i dag, har vi kundesolgt cirka 2200 biler, avslutter hun.
Ingen Ford Focus
Videre på salgslisten følger Mitsubishi i-MiEV (samme bil som Peugeot iOn), flerbruksbilen Nissan NV200 og Mercedes B-Klasse.
Kun to Citroën C-Zero (den siste i i-Miev/iOn/C-Zero-trekløveret) er solgt siden nyttår, mens Ford ikke har solgt en eneste Focus Electric.
Her er våre elbiltester:
VW E-GOLF, 2014
Så langt kommer du med el-Golf terningkast 5
Veil.pris: 244.200
Tesla Model S P85D
Endelig med firehjulsdrift - terningkast 5
Veil.pris: 763.000
Tesla Model S P85+
Joda, den duger på vinterføre - terningkast 5
Veil.pris: 595.000
Tesla Model S Performance, 2013
Tesla Model S setter standarden — terningkast 5
Veil.pris:
Renault Zoe, 2014
Kan lades hjemme på et par timer - terningkast 5
Veil.pris: 191.980
Kia Soul Electric, 2014
Et meget godt elbil-kjøp — terningkast 5
Veil.pris: 234.900
Nissan Leaf, 2013
Elbilfavoritten har blitt enda bedre - terningkast 4
Veil.pris: 251.400
VW E-Up, 2013
Lett å kjøre – treg å lade - terningkast 4
Veil.pris: 191.600
BMW, I3, 2014
i3 er best for to - terningkast 4
Veil.pris: 249.000
Peugeot ION, 2011
Bilen for deg som bor i Akershus — terningkast 4
Veil.pris: 239.900
Citroöen C-Zero, 2011
Langtest: 1100 km i Citroën C-Zero, 2011 - terningkast 3
Veil.pris: 240.150
Ford Focus Electric BV 142 HK AUT, 2013
Test: Med denne kjører du «gratis» til jobb
Veil.pris: 277.640
Mercedes B-klasse Electric Drive
Veil.pris:
Saken er skrevet av og publisert på klikk.no
Les også: