Prøvekjøring: Boble til å smile av
Dune-versjonen av Volkswagen Beetle cabriolet er en gledesspreder, men det er ikke på grunn av kjøreegenskapene.
- Morten Abrahamsen

Dette er en litt frekkere versjon av Volkswagen Beetle cabriolet, kalt Dune. Den er teknisk lik en vanlig Beetle, men bakkeklaringen er økt med én centimeter. Fronten har større luftinntak og en ny spoiler, skjermbredderne er svarte, i tillegg er 18-tommer felger standard.
Og den er tilgjengelig i to spesialfarger. «Sandstorm Yellow metallic» som vi kjører her, er en av dem. Dune er 30.000 dyrere enn en Beetle cabriolet med samme drivverk, noe som gir bilen en startpris på drøyt 350.000 kroner.
Dermed er den en av de aller billigste skikkelige cabrioletene på markedet. Det finnes riktignok noen bilmodeller i samme prisklasse der man kan rulle av selve taket mens vindusrammene blir stående igjen.
TEST:
Jaguar treffer SUV-blink
Skal man ha en ekte cabriolet der kun frontvinduet står igjen, er det lite å velge mellom i denne prisklassen. Av cabrioleter til under 400.000 er alternativene Mazda MX-5, som er en toseters sportsbil, og Mini cabriolet.Dune-utgaven ser kul ut og vekker oppmerksomhet, noe det er grunn til å tro at en cabrioleteier setter pris på – for hvorfor ville de ellers ønske å sitte på utstilling helt ubeskyttet for måker med dårlig mage og samtaler på fortauet ved siden av bilen?
Ikke så livlig
Testbilen har en 105 hestekrefters bensinmotor koblet mot Volkswagens DSG-automatgirkasse. Bilen veier 1350 kilo, og motorens mangel på krefter og dreiemoment gjør at den vanligvis så kjappe og gode girkassen ikke kommer til sin rett.
Den har en "null til hundre"-tid på nær 12 sekunder, dette er med andre ord ikke en bil som skal kjøpes for sine skarpe og sportslige kjøreegenskaper.
Hvis kjøreegenskapene er en viktig faktor, bør man heller sikte mot Mini, og er det en svært viktig faktor, er Mazda MX-5 det opplagte valget. Begge disse bilene er noe mindre praktiske enn Beatlen.Det man får med Beetle Dune cabriolet er en bil til å bli glad av. Trives du med bustete hår, eventuelt solbrent isse, gir denne bilen deg det du trenger.
Beetle har også et fint førermiljø, der de har blandet Volkswagens ryddighet med en del retroinspirerte detaljer. Det hele er ganske enkelt, men det ser på samme tid fint ut. Lakkfargen fra utsiden er tatt med inn i kupeen, og stilen er en god blanding av moderne og nostalgi med hint til den originale Bobla.
Mercedes E-klasse setter standarden
Fin pakke
Man må selvsagt fire noe på de praktiske kravene i en bil som dette. Bilen har bakseter, men det er ikke videre trivelig å sitte der når vindstyrken er på 80 kilometer i timen. Bagasjeplassen er begrenset, med en kapasitet på 160 liter.Sikten bakover blir også noe redusert når taket har stablet seg sammen på hekken. Har man taket på, blir dødvinkelen formidabel – det som tilsvarer c-stolpen (den bakerste), er omtrent en halvmeter bredt.
Men man kjøper ikke biler som dette for å være fornuftig. Cabrioleter er bilverdenens svar på stiletthæler, der helt andre faktorer en det praktiske har tatt føringen. Sånn sett er Beetle Dune er fin pakke: Bilen har cabrioletsjarm, pluss et ytre som både skiller seg ut og har noe klassisk over seg, og du får alt sammen til en pris som få andre kan konkurrere med.
Sommerbilene som forsvant
Volkswagen Beetle Dune Cabriolet 1,2 TSI DSG
Pris: 352.200 kroner
Pris testbil: 394.100 kroner
Effekt: 105 hk v. 5000 o/min.
Dreiemoment: 175 Nm v. 1400 o/min.
0–100 KMT: 11,7 sekunder
Toppfart: 178 km/t
Forbruk: 0,55 l/mil (blandet)
Utslipp: 126 g/km CO2. 16 mg/km NOx.
Mål (LxBxH): 4285/1821/1501 mm
Bagasjerom: 225 liter
Egenvekt: 1346 kilo
Golf GTI feirer 40 år
Engstelige foreldre skaper mer trafikkaos
Mercedes akselererer forbi BMW
Kunne du tenke deg det?