Ekstrem Ford til Norge
Fords kommende superbil Ford GT er ikke for hvem som helst. Den blir svært dyr, og produsenten bestemmer selv hvem som får lov til å kjøpe den.
- Karianne Steinsland
- Morten Abrahamsen

Tidligere i år åpnet Ford for bestilling av den kommende superbilen Ford GT. Det vil si de åpnet for søknader. Da bilen skal lages i et begrenset opplag, er det nemlig ikke nok å ville ha en, Ford forbeholder seg retten til å selv bestemme hvilke kunder som skal få kjøpe bilen.
Nå er det klart at det vil komme en Ford GT på norske skilt.
– Vi kan bekrefte at en svært bilinteressert nordmann har søkt, og fått innvilget sin søknad om å kjøpe vår stolthet, Ford GT. Den skal etter planen leveres neste sommer, sier administrerende direktør hos Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en melding.
Det blir en svært dyr bil.
– Ford anslår bilens startpris før moms og avgifter fra i overkant av 4,7 millioner norske kroner, sier Berg.
Kjell Inge Røkke kjøper
Ifølge Finansavisen er det milliardæren Kjell Inge Røkke som er den ene norske kjøperen, skriver vg.no onsdag morgen. «Ekstrembilen» har hele 600 hestekrefter og grunnpris på 4,7 millioner kroner.
Hele 6506 mennesker ønsket seg et eksemplar av supersportsbilen Ford GT, ifølge Finansavisen.
Bakgrunn:
Bilen du må søke om å kjøpe
Aldri før har noen bladd opp så mye penger for en bil fra Alfa Romeo:
Gigantpris for veteranbil
Til tross for at bilen ikke er laget ennå, sier informasjonsdirektør i Ford, Anne Sønsteby, at det har vært en stor interesse for den, også i Norge.
– Svært mange har vært interessert, men en god håndfull har reelt søkt om å få kjøpe bilen, sier hun.
Ford GT bygges av karbon, og motoriseringen er en 3,5 liters V6 som skal yte 600 hestekrefter. Den aerodynamiske formen til bilen skal gi minimal luftmotstand og maksimalt marktrykk. Bakkeklaringen kan senkes ned til beskjedne fem centimeter. Spoileren bak endrer form fortløpende for best mulig veigrep.
Utvider produksjonen
Drøyt 6500 personer søkte om å få kjøpe en av de 500 første som skal lages. Noe som har ført til at Ford nylig bestemte seg for utvide produksjonstiden.
– Vi klarer rett og slett ikke å bygge mange nok biler til å tilfredsstille markedet. Vi ønsker å holde Ford GT eksklusiv, men har valgt å opprettholde produksjonen i to ekstra år for å tilfredsstille våre mest lojale Ford-ambassadører, sier Berg.
Disse bilene skal i hovedsak gå til dem som allerede har søkt, mens det er planlagt å åpne en ny søknadsrunde i 2018 for bilene som lages i siste produksjonsår.
– Ford har ikke laget GT for at den skal stå gjemt bort i en garasje som et investeringsobjekt. Den nye supersportsbilen skal bli sett, hørt og kjørt. Det er noe av grunnen til at vi har en søkeprosess for å få tilgang til å kjøpe bilen. Ford GT er summen av alt vi er gode til i Ford, sier Berg.